Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Bottenmaterial och grunderingar - Om grunder
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Efter olika synpunkter kunna grunderna indelas
i åtskilliga slag. Mycket viktigt för konstnären att
veta är graden av sugförmågan. Därvid indelas
grunderna i magra, halvfeta och feta, de magra suga
kraftigt, de feta så gott som inte alls. Den ingående
mängden olja är det som i regel avgör sugningen.
Grunderna kunna även indelas efter de andra
ämnen som ingå i dem. I alla grunder ingå: i) ett
klibb-ämne: lim, kasein, klister, 2) ett ämne som skall ge
grunden en viss stadga, en viss hårdhet: krita, gips,
porslinslera, 3) ett pigment1 (färgpulver): zinkvitt,
kremservitt. Grunden bör aldrig läggas direkt på
bottenmaterialet utan detta bör alltid först
behandlas med något av klibbämnena lim, kasein eller
klister. Samma ämne som tages till denna isolering bör
ingå i grunden. Sålunda: förlimmar man
bottenmaterialet med exempelvis kölnerlim får intet annat
klibbämne än kölnerlim ingå i den därpå följande
grunden.
Målning med oljefärg på ogrunderat material
frånrådes på det bestämdaste, möjligen med
undantag av om den utföres å vissa träpannåer (ytan får
ej vara för slät). All duk, allt papper och papp som
kommer i direkt beröring med olja får med tiden
en fnöskartad skörhet. Själv har jag kunnat
konstatera att en målning utförd direkt å den
opreparera-1 Med pigment (färgstoft, färgstoff) menas ett i
pulverform föreliggande ämne avsett att intimt blandas med
ett bindemedel så att blandningen ger en för målning
lämpad färgprodukt.
23
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>