Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Bottenmaterial och grunderingar - Grundering
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Fördelen med feta grunder är att de icke suga. När
det gäller duk låta feta grunder rulla sig utan att
spricka; oljegrunder äro med andra ord mera
elastiska. Trots detta bör man helst undvika dem. Ty på
fet grund uppstå lätt för att inte säga alltid
sprickbildningar, gärna också flagningar. På fett underlag
får färgen föga fäste (någon »rotbildning» kan inte
ske), magrare målningssätt som tempera eller gouache
kunna icke ha fet grund. Oljemålning gulnar
betydligt starkare på fet grund än på mager.
I tider av materialbrist har frågan om användning
av gamla kasserade målningar för ompreparering
blivit mycket aktuell. Vissa målare ha en förkärlek för
att måla ovanpå gamla målningar utan något som
helst mellanskikt. Givetvis kan detta gå för sig under
förutsättning att den gamla målningen först
bestry-kes med mellanfernissa samt att konstnären vid den
nya målningen tar i beräkning, att all oljefärg med
tiden blir en smula transparant i tunnare skikt. Ofta
är det så att man bygger upp den nya målningen och
därvid lånar vissa effekter ur den undre genom
halvtäckande penseldrag. Man bör då komma ihåg, att
den underliggande färgen med tiden kommer att
göra sig mera gällande, detta kanske många gånger på
ett fatalt sätt. Författaren har ofta på utställningar
iakttagit målningar, som utförts över en mörk undre
målning och med mörka färger. Av allt att döma har
den undre målningen också utförts i olja. Faran är
då mycket stor och frågan är om inte hela målningen
46
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>