- Project Runeberg -  Oljemåleriet : material, metoder och mästare /
103

(1946) [MARC] Author: Akke Kumlien
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Pigmenten - Vita pigment

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Krita, kalciumkarbonat. Bästa sorterna: fälld
krita, slammad krita, champagnekrita. Icke
normalfärg.

Eng. Chalk.

Fr. Craie.

It. Creta.

Ty. Kreide, Wienerweiss, m. fi.

Krita har i oljefärg mycket ringa täckkraft. Dess
struktur har emellertid en fasthet, som är till
fördel vid framställning av grunder. I
färgfabrikationen förekommer det någon gång att krita användes
för framställning av ljusare nyanser, därvid är dock
att märka, att utdrygning med krita är att betrakta
som förfalskning.

Gips, kalciumsulfat, analin, lenzin, lättspat. Icke
normalfärg.

Eng. Gypsum (bränd g. piaster.).

Fr. Platre.

It. Gesso.

Ty. Gips, Leichtspat, Analin, Lenzin.

Dess användning i måleriet är likartad med
kritans. Gips är till sin struktur hårdare och fastare
än krita, en värdefull egenskap vid dess användning
i grundering (gipsgrund). Gips gör emellertid
grunden något skörare och ömtålig för bristningar vilket
särskilt vid preparering av dukar bör ihågkommas.

io3

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:22:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/omaleriet/0103.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free