Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Teknik - Målning à la prima
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
bart utan efter en stund, så att en efterkorrigering
av alla klanger och valörer måste ske sedan arbetet
pågått några timmar. Ur denna svårighetssynpunkt
kan det vara en fördel att börja målningen med en
utspädd färg (terpentin), som ger alla färger en viss
transparans. Sedan denna »anläggning» torkat går
det lättare att arbeta vidare. Ä la prima-teknik i
strängaste bemärkelse fordrar mycken erfarenhet.
Innan man börjar målningen tecknar man upp
motivet, vanligen med kol. Kol finnes av flera
fabrikat, den franska anses bäst. Den som är säker kan
också teckna direkt med färgen. Att teckna med
blyerts bör undvikas, enär blyerts har förmåga att
arbeta sig igenom färgen. Detsamma gäller bläck
fastän i ännu högre grad. Ibland händer det att
konstnären skisserar upp motivet med kol i en sky av
streck och antydningar. Därefter tar han en blyerts
eller en bläckpenna och tecknar i den definitiva
konturen, varefter han slår bort kolet med en trasa så
gott det går och sedan börjar måla. Detta är icke
tillrådligt. Bättre är att utföra den definitiva
teckningen med pensel i tempera eller i oljefärg.
Dessutom bör grunden vara så ren som möjligt, vilket
knappast kan vara fallet om man länge tecknat med
kol. Ett gott sätt är att utföra teckningen å papper,
korrigera med bläck och därefter överföra den
definitiva teckningen till målargrunden, exempelvis
genom pausering. Detta tillgår så att man med en
kraftig nål perforerar linjerna med täta hål. Därefter läg-
188
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>