Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Teknik - Om fernissning
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
hårdnar och saknar elasticitet, krackelerar därvid om
den lagts på ett dylikt skikt. Vidare får en
slutfernissa icke innehålla vare sig lin-, valnöt- eller
vallmoolja. Dylika oljor medföra gulning och bita sig
dessutom hårt fast. En fernissa bör nämligen efter
några år lätt kunna borttagas utan att målningen
därvid röner någon skada. Den får icke med tiden
mörkna, gulna eller gråna. De enda fernissor, som
för den skull kunna komma i fråga äro mastix- eller
damarlack, d. v. s. lösningar av mastix och damar
i fransk terpentin. Se ovan! Dessa fernissor ge ett
överdrag, lagom hårt och av en varaktig
genomskinlighet. Dessutom gulna de med tiden ytterst
obetydligt. En fernissa skall vara tunnflytande.
Proportionen mellan harts och terpentin bör vara 1:3
eller i: 4.
Sedan mastix- eller damarlack som fernissöverdrag
torkat några år kunna de utan större svårighet
borttagas genom att man med fingertopparna eller
hand-flatan frotterar till dess att fernissan pulvriseras,
varefter den kan avlägsnas genom torkning.
Fernissan bör förvaras i väl tillslutna flaskor och
aldrig förtunnas strax före användningen. Sker
detta hinner icke fernissan att lösa sig i det nya
ter-pentintillskottet utan följden blir, att fernissan
kommer att innehålla fri terpentin, som är ett starkt
lösningsmedel. Pålägges sådan fernissa händer det, att
färgen å somliga partier av målningen rives upp. Det
är också ur denna risksynpunkt som det är av vikt,
214
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>