Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tavelvård
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
innebära en viss risk. Får nämligen duken under
åratal torka med dessa buktigheter är det fara värt, att
om den sedan spännes, sprickor och sprängningar
kunna uppstå. (Observandum för museer!)
Om en målning är dammig bör man aldrig
använda vatten till rengöring och under inga
omständigheter tvål och vatten. Särskilt om en målning är
gammal och företer en del sprickor innebär tvättning
med vatten en stor risk för vidare sprickbildning.
En oljemålning skall ha så mycket ljus som
möjligt; i mörker eller stark skugga gulna de flesta
oljemålningar.
Låt aldrig målningar hänga på fuktiga väggar,
emedan de då mycket snabbt förstöras. Limmet i
grunden tar skada, vilket kan medföra den största
faran för en målning: flagning. Skulle flagning
uppstå bör man oförtövat vända sig till en konservator,
som med lämpliga medel måste fästa den lösa
färgen ånyo på duken eller pannån. Skulle avfallen färg
finnas i ramfalsen kasta icke bort någon bit om än
aldrig så liten utan tag till vara allt som kan
finnas och överlämna det till konservatorn.
Om en målning visar tydliga matta partier lit en
konservator fernissa den. Fernissa aldrig en målning
själv utan mera ingående teknisk kunskap. En illa
lagd fernissa kan vara till mera bekymmer än ingen
fernissa alls.
Författaren har många gånger träffat personer med
den underliga uppfattningen, att om en oljemålning
224
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>