Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Om tempera - Kaseintempera - Målningssätt för tempera
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Så småningom övergår det hela efter fortsatt
omröring till ett gråaktigt kaseinlim. För erhållande av
lämplig emulsion tillsättes vallmoolja eller nötolja.
Denna tempera torkar långsammare och blir länge
mjuk. Tager man i stället för nämnda olja
soloxide-rad linolja eller kokt linolja gulnar emulsionen starkt.
Ett sätt att kombinera äggoljetempera med kasein
är att till äggtemperafärg taga utspädd
kaseinemul-sion eller ännu hellre utspätt kaseinlim som tillsätts
under målningen.
Mätningssätt för tempera
Den som med erfarenhet endast av oljefärg går
att måla tempera känner sig säkert i början mycket
bortkommen. Redan detta att färgen torkar med
stor snabbhet på paletten, om man icke då och då
tillsätter några droppar temperabindemedel, bereder en
förvåning.
Temperafärger täcka på ett helt annat sätt än
oljefärger och ha vida större ljusstyrka. De olika
färgstoffen bilda med bindemedlet blandningar av
ganska olika smidighet. Man får sålunda icke fordra av
temperafärger, att de allesammans skola ha samma
konsistens. På grund av temperans förmåga att torka
fort frestas man i början att måla med mycket
vatten, ungefär som vid akvarell. För att täcka större
ytor kan man också måla tämligen flödigt. Det
märkliga med temperan är, att den efter endast en kvarts
235
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>