Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kortfattad överblick över materialen och tekniken hos äldre och nyare mästare
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
är i all sin knapphet ett värdefullt bidrag till
belysning av måleritekniken efter Delacroix. Den är
ytterst intressant genom den bild den ger av
divergerande åsikter på så gott som alla teknikens olika
områden. Om man också på många håll spårar riktiga
meningar och tillvägagångssätt som relikter från en
gången tradition, finner man dock massor av
notiser av föga uppbyggligt slag, utsagda med en
säkerhet och ibland påstridighet, som blottar hur långt
man kommit från all rationell kunskapskälla.
Författaren återger belysande uttalanden i brev och
andra vittnesmål men intervjuar också en rad av
sin samtids konstnärer. Framställningen är enbart
refererande och författaren gör sig icke till tolk
för några kritiska åsikter. Det är egentligen ganska
egendomligt, att i Frankrike, de stora nya rörelsernas
och riktningarnas land, den moderna vetenskapen
tycks vara förhållandevis föga intresserad av
måleritekniska problem och hållbarhetsforskning. Och ändå
är här fråga om problem, som intet land och ingen
konstnär ostraffat skjuter ifrån sig eller
bagatelliserar.
Man torde utan vidare kunna göra den
iakttagelsen, att många konstnärer i tider av teknisk
upplösning vända sig till det äldre, klassiska måleriet,
studera, kopiera och söka svar på sina frågor i det
förgångna. Särskilt framträdde denna strävan under
1800-talets senare del. Här skulle man kunna nämna
en rad namn, men jag nöjer mig med några få:
3 09
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>