- Project Runeberg -  Om Lappland och Lapparne /
229

(1873) [MARC] Author: Gustaf Vilhelm Johan von Düben - Tema: Sápmi and the Sami
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 9. Gamla religionen: större gudomligheter

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

thor hos ai/ta i-folken. 229

sådan offcrlafve, med "Tliorens beläten", och i vignetten vid slutet af
nästa kapitel lemnas en afbild, i förminskad skala, af Rhens originella
bläck-ritning.

Tornæus förnekar (sid. 16) att desse gudar dyrkas af Tornio och
Kemi Lappar, hvilka endast känna Seitar. Men Scheffer menar (sid.
92), att de äro de samma: hvad de norre Lapparne kalla Seitar, det
dyrka Lulc-boarne under namn af Tiermes (dundraren) eller Aijeke
(farfar), och andre under namnet Thor. Denne Tiermes är den samme
som Tavasternes Turrisas, Scythcrncs Taramis, man kan tillägga:
Ostia-kernes Türm (Törin), Tschuvascliernes T gr a, Estherncs Tara*’). Ordet
Tiermes betyder det som gör buller och brak, det är Jupiter tonans;
det förekommer än i dag som namn för åskan, säger Friis (Myth., sid.
65fi Tiermes kallas ock Aijeke = farfader, morfader, liksom Romarne
sade fader Jupiter, liksom Svensken kallar åskan "gubben", Finnen
nämner henne "Ukko".

Scheffer beskrifver (sidd. 99—100), enligt Rhen, den offer-lafve
nian brukade uppställa åt Tiermes och finner denna så lika den åt
solen, att lian misstänker det vara samme gud, hvilken kallas Tiermes
°ch Aijeke, då lian åkallas för lif ocli helsa eller mot demoners
angrepp, men Feive då af honom begäres ljus och värme och livad annat
soni godtar och upplifvar. På bilden sid. 105 sticker hammaren tvärs
igenom Thors kropp, hålles icke i handen. Sid. 111 berättar S., efter
Anonymus, att i bildens hufvud slås en stål-nagel eller spik och ott
stycke flinta, der med Thor skall slå eld**). Oflrcn anstäldes mest
01» hösten, 14 dagar fore lnickels-messan (d. v. s. tiden föl’
rcn-slag-ton) och då gjorde man nya thors-bilder (Spirri Xils hos Scheffer).

Högström berättar (sidd. 177—8) 0111 "Thor eller Tiermes, som
lapparne eljest kalla Aijeke (Aja, Atje), att Kaitom-Lapparne hålla
det för ett särskildt väsende från Gud, och jemväl sådant, som är både
g°dt och ondt; detta väsen är skapadt eller afladt af Pcrkel, men
itpp-fl,dt af Jubmel, således "den ondes barn, men Guds fosterson, både
g°d och ond"; hans förnämsta och egentliga göromål är att döda och

’ 1’jellner ariacr, ganaka annnolikt, att denne Tiermes är Finnarncs oeli en del LapparB
Uniur eller Ihnarinen, livilken Friis (Mythol., aidd. 37, 38) uppgifver finima afbildad pil
trummor.

) Männe icke denna flinta i pannan snarare iir elt minne nf Thors strid med Hrungncr,
hvilken slutades der med, att en stcullisn fastnade i Thors hufvud?

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:25:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/omlappland/0245.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free