- Project Runeberg -  Ord och Bild / Andra årgången. 1893 /
535

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tolfte häftet - Om Kristi porträttbilder och deras historia från apostlarnas tid. Af Wyke Bayliss. Öfversättning för »Ord och bild». Med 13 bilder - VI - VII

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

om kristi porträttbilder.

53 7

är ifrågasättandet af äktheten hos Kristi
porträttbild icke någon ny fråga. Den
behandlades af kristna författare långt
före det fjärde århundradet. Konstantin
kunde ej gärna hafva varit utan bestämda
åsikter i ämnet. Helena, hans moder,
byggde kyrkan S. Prassede för att
därstädes som relik förvara ett porträtt,
hvilket hon, med rätt eller orätt, ansåg
måladt af en af apostlarne. När
mosaik-arbetarne från Bysans dekorerade
kyrkorna med Kristi bild, hade de till
uppgift att tillfredsställa ett folk,
som fromt trodde på en
porträttbild, som var deras, och
hvilken de redan länge känt, —
ett folk, som icke mer skulle
nöjt sig med en ny framställning
af Kristus än deras förfäder hade
gjort, om de grekiska
bildhug-garne, hvilka de använde, gifvit
•dem idealhufvud i stället för

rträtt af deras kejsare. Den
traditionela bilden i Rom må
hafva varit falsk eller må hafva
varit sann; det skola vi senare
se till. För mitt ändamål nu
är det nog att visa, att det fanns
■en traditionell porträttbild, och
att det är densamma, som i
denna dag kröner triumfbågen
i kyrkan S. Paolo fuori le mura
i Rom. Hvarifrån har den
kommit?

Helt säkert från
katakomberna. Då de kristna for första gången
kunde glädja sig åt fritt medborgarskap
och statens beskydd, voro dessa mörka
gångar och underjordiska kapell icke
halfförgätna minnen från en förgången
tid, — de voro historien om gårdagens
lidanden. Från deras sista förföljares,
Diocletiani, tid till Konstantins, deras
första beskyddares, regering var det
endast tre år. Målningarna på deras
underjordiska graf- och kapellmurar voro

välbekanta för deras ögon; såsom jag
redan sagt: de voro framställningar af
en som gjorde de gärningar, Kristus
ensam gjorde, och som bar de. attribut
som endast Kristus bär, — bilder, som
åtminstone för dem föreställde Herren.
Huru sågo dessa bilder ut? Här se
vi en af dem. Den är från grafplatsen
S. Calisto och tyckes hafva varit
utförd i färger; men fukten från
klippan och röken af många vaxljus hafva
gjort sitt verk, och mycket litet finnes

Katakomb typen,

Från grafplatsen S. Calisto. Efter en teckning af Thos. Heaphj’
i British Museum.

kvar utom den vackra konturen af del
öfverjordiska ansiktet. Jag tager den till
typ för Kristi porträttbild sådan den
förekommer i katakomberna.

VII.

Katakombernas porträttbilder af
Kristus äro af fyra slag, nämligen: fresker
eller väggmålningar, graverade kalkar och
patener af glas, metall,- mosaik- och emalj-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:40:22 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1893/0585.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free