- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femte årgången. 1896 /
473

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tionde häftet - Konst. Ett bref från Julius Lange

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ett bref från julius lange.

473

1886, og stemmer mere overens med
Deres.

Paa en Rejse, jeg i Foraaret gjorde til
Italien og Grækenland, undersøgte jeg i
Neapel Rigtigheden af den Paastand, som
jeg tidligere har anført efter tyske
Hjemmelsmænd, at Statuer, som vare fremstillede paa
antike Malerier, vare fremstillede
poly-krome.

Jeg tiltræder ganske Deres Mening, at
denne Paastand er urigtig.

Herved lægger jeg især Vægt paa
Mo-saikemes Vidnesbyrd, fordi Farven i
Mo-saikerne er bevaret saa frisk og saa
fulkom-rnen. Blandt de icke mange
Mosaikbilleder i Museet i Neapel findes der to, som
fremstille hvid Marmorskulptur. Det ene
giver et Exempel paa en Marmorherme
(med Kappe), som staar aldeles hvid
mellem de levende Figurer, der have naturlige
Farver. Det andet viser en hvid Statue af
en Nævefægter, staaende paa et Postament.
Der kan efter min Mening ikke være Tvivl
om, att denne Farve skal gengive
Marmor især da de athletiske Figurers
Hudfarve ellers paa antike Malerier som
bekendt er meget mørk og brun.

At der paa de antike Malerier findes
Gengivelser af polykrome Statuer, kender
jeg intet Exempel paa af min egen
Iagttagelse. Thi jeg tror ikke, at det har
været Meningen med disse enkeltvis,
statuarisk, fremstillede Dekorationsfigurer, at de
af Maleren konsekvent skulde fremstilles
som Statuer. Stofferne i Klædebonnet
ere ogsaa malede med en Lethed, som
forbyder at tänke paa, at Kunstneren har
villet efterligne Marmor. Den antike
Malerkunst interesserer sig jo mere end den
moderne for den enkelte Figurs Skjønhed og
kommer derved let til at give Figuren et
statuarisk Præg, som vi fra et moderne
Synspunkt ere udsatte for at misforstaa,
som om det havde været Hensigten at
gjen-gifve en virkelig Statue. Detta har ogsaa
tidligere været mig klart, och jeg har
omtalt det i en Afhandling (1883) om antik
Malerkunst.

Ved en omhyggelig Undersøgelse af
Praxiteles’ Hermes i Olymipa (originalen) er jeg
ogsaa kommet til det Resultat, at hverkèn Haa-

julius lange.

rets eller Øjets Iris har været malet, Haaret
heller ikke forgyldt; det vil med andre
Ord sige, at Figuren selv ikke har været
malet, men att Farven har indskrænket sig
til Sandalerne, maaske Ornamenter paa
Klädebonnet o. desl.

Overhovedet tror jeg, at »Antiken» —
dette vidt og omfattende Begreb, som vi
ere saa tilböjelige til at opfatte altfor
snævert — ingenlunde fra först til sidst
eller fra alle Kanter har havt nogen sikker
Lov og Doktrin om polykrom Skulptur;
men at der har været mange forskjellige
Meninger om den Sag — tout comme chez
nous. Og det glæder mig at finde, at
De, med mange vægtige Argumenter, har
udtalt Dem i lignende Retning, som
sikkert er den sande og sunde.

Med Højagtelse og venlig Hilsen

Deres

Jul. Lange.

Professor G. Saloman har godhetsfullt Ställt till vårt förfogande detta bref från den bortgångne
frejdade konsthistorikern, hvilket är af stort intresse såsom ett tillägg till hans tidigare iakttagelser
angående den antika polykroma skulpturen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:41:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1896/0525.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free