- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tionde årgången. 1901 /
350

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Ur bokmarknaden. Af Carl G. Laurin

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

45°

C. G. L.

GEORG NORDENSVAN.

sig auktoritet, och han har äfven vågat
befria sitt arbete från denna uppsjö af noter,
hvilka eljes redan ur typografisk synpunkt
skämma en bok och, då det ej gäller den
fackvetenskapliga litteraturen, blott visa,
att författaren saknat förmåga att samarbeta
materialet till en enhetlig framställning. I
sammanhang med detta torde en
anmärkning kunna göras. För att spara in
utrymme användes då och då en mindre
stilsort. Härigenom sönderhackas texten,
och läsaren bibringas den oriktiga
föreställningen, att det, som står med finstil,
är mindre viktigt; och dock visar en
hastig blick på arbetet, att de med mindre
stil tryckta delarna äro lika viktiga som
det öfriga.

De allmänna synpunkterna äro
belysande. Frankrikes ledarställning under hela
tidehvarfvet uti skulptur och måleri
betonas kraftigt Impressionismen, denna
1800-talets kanske mest originela riktning,
behandlas med lätt förklarlig förkärlek och
med en förtroendeingifvande sakkännedom
i det tekniska, hvilket på detta område är
af största betydelse. — Ny-klassicisterna,
ej minst Thorvaldsen, reduceras nästan ned
till hvad de i själfva verket voro, »brave
Leute und schlechte Musikanten», hvilkas
konstverk, födda i ett förnuftsäktenskap
mellan trångbröstadt moraliserande och lärdt
pedanteri, stå som prototyper för det mest
onjutbara i hela konsthistorien. Ypperliga
citat ur den tyske vetenskapsmannen Cor-

nelius Gsurlitts förkrossande kritik öfver
Thorvaldsen äro särskildt af intresse och
af behofvet påkallade, då det gäller denne
af så många icke konstnärliga skäl
öfver-skattade konstnär. Med sympati
behandlar författaren alla rörelser, som ägde eller
äga lifskraft och utvecklingsmöjligheter.
Karaktäristikerna af de olika
konstnärspersonligheterna äro lefvande, ibland alldeles
förträffliga. Som ett exempel på stilens
nyansrikedom, kraft och åskådlighet citeras
här några ord om Rodin: »Liksom Ibsen
har han med åren blifvit allt mera
hänsynslös gent emot tradition och erkänd
smak. Någon har sagt att han drifver
själen ut i kroppens yttre. Det är träffande,
karaktäristiken i hans bilder kommer
inifrån, men han glömmer aldrig att det är i
formen han har att uttrycka sin tanke.
Det mest intensiva studium af
människokroppen, helst i rörelse — ligger till grund
för hans konst. I den exakta, på den
mest ingående kunskap fotade, personligt
kända naturefterbildningen ha få uppnått
honom. Men han har i sina större verk
företrädesvis sökt helheten, den stora
konturen, formens valörer, liksom målaren
studerar färgernas. En hvar, som lärt sig
förstå hvad konstnärligt naturstudium är, skall
ock förstå det uttalandet, att Rodins studium
af människokroppen började, där
Thorvaldsens slutade. Hos Thorvaldsen var
linjernas rytm och ämnets tankeinnehåll det
hufvudsakliga, kroppsformernas karaktär en
underordnad bisak. Att jämföra dessa båda
är för öfrigt som att jämföra lugnet och
stormen, kyla och eld, seklets
begynnelses antikefterhärmning med danskt lynne
och dess sista skedes individualism i dess
mot regler hänsynslösaste och i dess mest
intensiva uttryck af ett sydländskt, sjudande
sinnligt temperament.» Författarens eget
lugna temperament gör stilen ovanligt fri
från öfverord. Framställningen verkar dock
starkare och mera färgrik än stilen i hans
förra bok, där författarens försynthet i
skildringen af den senare tidens svenska
konstnärer gaf ett visst jämnstruket drag
åt sista delen af denna i öfrigt så
betydande bok. I detta arbete åter ger ämnets
öfversvallande rikedom, de originela
personligheternas mångfald, de förträffligt valda
citaten och anekdoterna en ofta tjusande
färg och fart åt framställningen. Bland
detaljer att lägga märke till är, att plats

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:44:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1901/0384.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free