- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tolfte årgången. 1903 /
662

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Konst - Wåhlin, Karl: Människan och naturen. Några iakttagelser framför målningar af Richard Berg och Ejnar Nielsen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

dagens död. kolteckning af richard bergh. Tillhör hofintendenten d:r John Böttig

MÄNNISKAN OCH NATUREN.

NÅGRA IAKTTAGELSER FRAMFÖR MÅLNINGAR AF RICHARD BERGH
OCH EJNAR NIELSEN.

Af KARL WÅHLIN.

Med 4 bilder.

DEN OMDANING och förskjutning i
stor skala, som alltjämt fortgår på
den lefvande konstens olika områden, har
i sin gåtfulla styrka och obeveklighet nå-
got mycket fängslande för den som vill
lyfta blicken från det enskilda fallet till
allmängiltiga förhållanden. Det är i syn-
nerhet en fas i den moderna konstens
evolution som på senare tiden fäst min
uppmärksamhet och som jag vill söka kon-
statera och klargöra under hänvisning till
några arbeten af ett par skandinaviska
konstnärer, nämligen svensken Richard
Bergh och dansken Ejnar Nielsen.

Den revolutionära rörelse inom den
moderna konsten, som med ett långt ifrån
uttömmande namn kallas för impressionis-
men, har gått sin bana fram öfver hela
världen och i stort sedt afskurit fortsätt-
ningsmöjligheterna för den konst, som här-
skade enväldigt före dess framträdande.
Den tidigare konsten mynnar öfverallt ut i
återvändsgränder, den fortsätter här och
där tappert nog men allt mera sporadiskt
och utan det spontana lifvets styrka.

Impressionismen började bokstafligen
som ett barn. Den såg bara ljuset. Ge-

nom iakttagande af ljusstyrkan letade den
sig till afståndsförhållanden. Form, färg
—• allt »förnams som ljus, såsom af barnet.
När man upptäckt föremålen, såg man
också på dem så som barn se. Man glömde
bort alla de inlärda föreställningar, som
voro förknippade med saker och ting, för
att söka upptäcka, huru dessa i själfva
verket sågo ut. Den optiska riktigheten
af de observationer, hvilka funnit uttryck i
impressionismen, har sedermera vetenskap-
ligt bekräftats, men det var lyckligtvis ej
vetenskapen utan den konstnärliga intuitio-
nen som riktade in ögats kamera till nya
upptäckter i vår gamla värld.

Såsom samlad och sluten rörelse hade
impressionismen helt och hållet karaktä-
ren af ett provisorium. Hvad den tillfört
målarkonsten är numera nästan en själf-
klar sak, något som en yngre generation
tar emot till skänks. Men därmed upp-
står sparad kraft till ny utveckling. Det
objektiva sanningsproblemet är icke det
enda i konsten. Det skall komma ny uppen-
barelse genom sanningen.

Impressionismen framställde människan
i fri luft, i naturomgifning. Afsikten var

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:45:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1903/0766.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free