- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettonde årgången. 1904 /
395

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Albert Edelfelt. Ett konstnärsjubileum. Af Gustaf Strengell. Med 24 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

i luxembourg-trädgÅrden. oljemIlning. 1886—87. I Konstföreningens galleri

i Helsingfors.

finska skärgården, hvarmed han på
salongen skapar sig ett sedan dess kändt och
berömdt namn, samtidigt som han med
dessa bilder åstadkommer en
omhvälf-ning i konsten och konstuppfattningen
här hemma. Det är redan i motiven
något nytt. Genretaflor sådana som
dessa (»Gudstjänst i skärgården», »På
hafvet») hade man visserligen sett och
äfven målat hos oss förut, men i ett
anspråkslösare format och utan fordran att
de på allvar skulle betraktas som stor
och värdig konst. Så är där i hela
greppet någonting helt olikt den försköning,
hvartill de i Tyskland uppfostrade
fram-ställarena af folklifsscener nästan ansågo
sig pliktiga. En sådan ärlig,
osminkad framställning af figurerna hade man
ej tidigare mött hos oss. Dessa
Edel-felts allmogemän äro hvarken patriotiska
som Ekmans bönder eller aristokratiska
som Janssons; de äro gifna med en
naturlig rättframhet sådana de i verklig-

heten gå och stå. Och de äro inställda
i sin miljö som delar af ett helt, hvilka
höra samman, och af hvilka ingen kunde
förbises för den andra. Genren är ej
mera hvad den var förr; den är ett
mellanting mellan den rena figurbilden och
landskapet, i hvilket hvardera äga
samma rätt till uppmärksamhet, äga samma
vikt.

Men nyheten ligger ej endast häri.
Den ligger till lika stor del i utförandet,
hvilket för den nya skolans män ju var
det förnämsta. Aldrig förr hade man
i Finland skådat så skickligt gjorda
målningar, aldrig en sådan handens
säkerhet, en sådan teknikens glans. Detta
var alltså det »fransyska manér», för
hvilket man tidigare så enständigt varnat.
Man började få ögonen öppnade för
ofullkomligheterna i den konst man
härintill utan många förbehåll beundrat;
i bredd med dessa ljusa, lätta, luftiga
målningar syntes alla andra hemmagjorda

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:46:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1904/0431.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free