- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugonde årgången. 1911 /
602

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - De medeltida kalkmålningarna i Strängnäs domkyrka. Af Arvid Bæckström. Med 10 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

602

ARVID BÆCKSTRÖM

liserade därför (f) ofta den starka
kyskheten), också tre fiskar, hvar och en med
en markerad ryggrad, så målade, att de
från ett gemensamt liksidigt
triangel-hufvud såsom centrum sträcka stjärtarna
åt hvar sitt håll ut genom en
omskrif-vande cirkelyta (se slutvignetten). En
treenighetssymbol, som jämte många
andra sådana har anor både inom den
tyska och den franska* medeltidskonsten.
Fisken, denna symbol, urgammal inom
kristendomen och under medeltiden
synnerligen populär, bl. a. upptagen under
en mängd fantastiska variationer i
be-stiarierna ända fram i aristotelikern
Gesner’s berömda »djurbok» (1598), har
här användts till en komposition, som
genom sin obrottsliga enhet mellan det
symboliska och det dekorativa blifvit ett
litet konstverk af högsta rang. För att
dessutom ge ett litet exempel på hur
detta samma, här monumentalt använda
motiv, fisken, tog sig ut i miniatyristens
händer, ha i texten inryckts tre initialer,
hvari fiskar inkomponerats, mera
dekorativt än symboliskt, alla hämtade ur
Martyrologium Strengenense, hvars
gracila initialslingor ej böra helt förbigås,

* Arkitekt V. de Honnecourt har t. ex. i
sin (ända från 1200-talet bevarade) skissbok
bl. a. tecknat af detta motiv (»Album de V. d.
H.» Pl. XXXVIII).

då turen är kommen till våra
handskrifters utsirning att undersökas och
studeras.

Strängnäs domkyrka har nu genom
sin sista restaurering helt enkelt blifvit
hufvudcodexen vid studiet af vårt
medeltida monumentalmåleri, naturligtvis
särskildt då det gäller 1300-talsmåleriet.
Den önskan tränger sig då på en, att,
när domkyrkan väl inom den närmaste
framtiden sakkunnigt och i detalj
kommer att beskrifvas och dess öden
skildras, den, hvars direkta förtjänst
målningarnas konservering är, måtte sättas i
stånd att få publicera dessa
kalkmålningar, hvarpå han redan offrat så mycket
pietetsfullt arbete. Det borde bli ett
grundläggande verk för det svenska
medeltidsmåleriets historia, där
föregångarna ju äro så få (i stort sedt endast
Mandelgren, Sylwan och Rydbeck).
Målningarnas perioder, datering och mästare;
hvarifrån inflytelser tagits, och hvaråt
inverkningar utöfvats; dekoreringens plan
i sin helhet och analys af ornamentiken
och ikonografien i detalj — dylikt och
åtskilligt annat kunde grundligt upptas
til) utredning i den text, som skulle
åtfölja de förstklassiga reproduktionerna.
Ur många synpunkter måste man varmt
önska det verket. Måtte ej en dylik
önskan komma på skam!

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:51:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1911/0678.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free