- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugutredje årgången. 1914 /
16

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Vittra storhetsminnen. Kvinnliga minnesbilder från Geijers och Tegnérs tid. Af Erik Hedén. I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

6

ERIK HEDÉN

AMALIA VON HELWIG.

skildrar från 1816, hur Geijer utdömde
ej blott franska revolutionen utan ock
— hvilket hans offentliga uttalanden ej
låta ana — 1809 års svenska revolution.
Det var däremot adeln som gjorde den
revolutionen. Äfven senare, medan Malla
under Uppsalas inflytande blef oböjligt
konservativ och ej lät rubba sig härur
ens genom den främsta andens affall, var
hennes halfsyster Gustava Wrangel i
grunden på sitt lustiga fruntimmerssätt
liberal, och liknande tänkesätt hyste
hennes söner.

*



Uppsala-kretsen var ej den enda, från
hvilken Malla Silfverstolpe rönte
konservativ påverkan. Den första som hon
hörde ogilla 1809 års revolution var
tyskan Amalia von Helvig. Den
vänskapsförbindelse Malla tidigt slöt med denna då
så frejdade författarinna ledde henne
senare in i Berlins högsta
intelligenskretsar. Hon umgicks vintern 1825—26
med Rahel Varnhagen, som hon först
var nog djärf att tycka mindre om än
hennes stackars man, på hvilken
biograferna medlidsamt nedblicka, men sedan

■allt mer värderade; vidare med Bettina
von Arnim, den kvinnliga
förkroppslin-gen af romantikens snille-själfsvåld, med
Fouqué, fältherren Gneisenau, den store
rättshistorikern Savigny m. fl.; hon satt till
bords bredvid Wilhelm von Humboldt.
Öfverhufvud stod den Uppsala-krets, som
vid denna tid främst ledde Sveriges
kulturlif, i en å båda sidor högt uppskattad
personlig beröring med den tyska
kulturkrets, af hvilken den själf i stor
utsträckning leddes. Man erinras, när man
läser om dessa svensk-tyska förbindelse^,
att Sverige då ännu hade kvar en
friskare minnesglans af sin
stormaktsställning, medan Tyskland tämligen nyss
hunnit förbi det på vägen till sin
stormaktsglans.

Af Amalia hörde Malla (1805) för
första gången den äfven som författare
beundrade Skjöldebrand kallas
halfkonst-när. Hon fick då för första gången en
inblick i dilettantismens väsen och fara.
Det var tysk grundlighet som därvid
bröt sig mot fransk elegans, romantik
och historisk skola som bröt sig mot
falsk klassicism. Att denna uppfattning
af Skjöldebrand senare slagit igenom,
visar ett af Martina von Schwerin
citeradt yttrande där »den
mångkonstäl-skande grefven» kallas en
»litteraturkart». Amalia häfdade vidare, att
kvinnorna skulle uppfostras ensligt utan
sällskapsnöjen och romaner, hvilka blott
alstrade sinnlighet och öfverspända
kärleksideal, samt sedan helt lefva för
mo-derskapet och hemmet. Äfven detta var
en tysk-romantisk åskådning — ehuru
den ingalunda efterlefdes i Tyskland,
allra minst i dess romantiska kretsar —
som klandrande vände sig mot den
franska, i enlighet med hvilken äfven Malla
uppfostrats. Att Geijer som
konservativ instämde i Amalias åskådning, kan
ej förvåna.

Malla lyckades i själfva verket aldrig

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:54:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1914/0032.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free