- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugutredje årgången. 1914 /
144

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredje häftet - Nyere dansk Malerkunst. Et sammenfattende Overblik. Af Carl V. Petersen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

13°

CARL V. PETERSEN

Havnen i Skovshoved), for Joh. Larsen
er efterhaanden Friluftsbillederne med
Dyr, navnlig Fugle blevet Hovedsagen,
men han har i tidligere Dage gjort
udmærkede Portræthoveder og Interiörer
med Figurer, Siegfr. Neuhaus dyrker
navnlig Landskabskunsten, men
Figurkunsten mangler dog heller ikke i hans
Produktion. De øvrige, Clement,
Fry-densberg, Poul Christiansen, Syberg,
Peter Hansen, Karl Schou, Sig. Swane,
Rostrup-Bøyesen, Goldschmidt, Weie,
Niels Hansen har delt deres Interesse
saa nogenlunde mellem alle
Malerkunstens Genrer: Blomster, Mennesker,
nature morte, Landskab, Interiør.

De har alle hver for sig set sig godt
om i deres Kunst; de har under deres
Arbejde prøvet dens forskellige Midler
og Muligheder, dens Rækkevidde og
dens Begrænsning. De har — navnlig
Zahrtmanns ældre Elever — beflittet sig
paa at analysere Fænomenerne, opløse
dem i deres Bestanddele, lære alle
deres Hemmeligheder Punkt for Punkt
at kende, og de har — navnlig Krøyers
Elever •— umaget sig for at forstaa
Sammenhæng og Overgange og fastholde
Helheden, de har bestræbt sig for at
give deres Billedrum Dybde, deres
Billedflade Holdning og Fasthed, de har i
deres Tegnekunst gjort sig fortrolig med
Linjens Betydning, i deres Oljebilleder
og Akvareller gransket Farvens
Ejendommeligheder og Væsen, dens Ævne
til at gengive Tingenes Stof, runde
Formen, fortone Rummet, smykke Fladen.

I Forening udgør de efter Eckersberg
med hans Elever og 8oernes Gennem-

brud den tredje Hovedepoke i vor
Malerkunst. De har, som de to foregaaende
Epoker, ikke blot hver for sig skænket
os en lang Række udmærkede Værker,
men ogsaa i fællig haft en omfattende
og betydningsfuld Mission.

De har ved fælles Kræfter optrukket
Hovedlinjen i vor Malerkunst; men de
har gjort mere endnu. De har arbejdet
paa at gøre den spændstigere, fyldigere,
stærkere, end den før har været, saa den
endelig engang kunde blive fuldt
tjenst-agtig, uden al fremmed Medhjælp og
Støtte, ogsaa for den eller dem, der
havde det overordentlige paa Hjerte. De
har til dette Formaal ikke blot søgt at
styrke dens Friluftsstrænge og berige
dens artistiske Strænge, men først og
fremmest arbejdet paa at tvinde dem
tættere, stemme dem dybere sammen,
ikke til én Stræng, der kun havde én
Tone, men til et Knippe af Strænge, der
hver bevarede sin Tone og dog tilsammen
kunde blive den fulde Harmoni under
Mesterens Haand.

Det er dette Arbejde, de har haft for
med at prøve snart den ene Stræng,
snart den anden; det er dette, der er
Samarbejdet imellem dem.

Hvad de saa end hver især har naaet,
hvad denne kan have naaet mere end
hin, om de kun har naaet
Fuldkommenheden i det Smaa eller kun Storhed i
det Ufuldkomne, om de vil leve én for
én og deres Arbejder ét for ét,
hvor-mange og hvorlænge — som Epoke vil
hverken de selv eller deres Kunst
nogensinde kunne udslettes af den danske
Malerkunsts Historie.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:54:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1914/0168.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free