- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugutredje årgången. 1914 /
218

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fjärde häftet - Jean Sibelius. Af Erik Furuhjelm

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

246

ERIK FURUHJELM

sitt dystra sken öfver scenerna, men
tonbilder af klar optimism har han skapat,
och snart sagdt öfverallt skönjes viljan till
det stora i dess olika faser. Men om
Sibelius aldrig tangerar en krass naturalism,
är han dock verklighetsskildrare — just i
samma mening som Runeberg. Finnes en
konstnär, som mera lefvande än han aftecknat
naturen, som bättre kunnat aflyssna dess
innersta själ och åt andra meddela lifvet
och stämningen? Det är en obeskriflig
friskhet och intensitet i bilderna, man
andas luften, man njuter fägringen och
gripes af mystiken, »naturens ande», som
musikern fångat och gett tonernas gestalt.
En viss differens förefinnes likväl också
här mellan de båda konstnärerna: Sibelius
är romantiker par préférence och uppsöker
med förkärlek också det ödsliga och vilda,
som Runeberg blott sällan berör. Men
båda äga förmåga att se och att höra —
den börne skaldens gåfva. Äfven i den
psykologiska skildringskonsten visar sig
Sibelius vara iakttagaren, verklighetstecknaren,
musikern, som omsätter hvad han ser och
upplefver i tonande symboler.

Det är intressant att iakttaga, huru
Sibelius så, oberoende af evolutionen i andra
länder, blir en tolk för strömningar, som
behärskat den finska diktkonsten några
decennier tidigare, och huru han samtidigt
blir en banbrytare inom sin konstart och
främst i eget land, för realismen, under
det denna annorstädes konsekventare och
fullständigare genomföres — i
musikutvecklingen alltså intagande i viss mån
samma plats som Runeberg i litteraturen.

Sibelius är som få konstnärer rotfästad
vid hemlandets kultur, och på samma gång
fullt själfständig i sin utvecklingsgång.
Han är oberörd af den vid hans
framträdande pågående rörelsen å kontinenten,
han ansluter sig icke till de ledande
männen där, anammar icke den wagnerska
»barocka» harmoniken och orkesterkoloriten
och söker icke ovillkorligen tillägna sig de
formella vinningarna, skattar aldrig åt den
strausska naturalismen eller åt den ytligt
illustrerande »litterära» riktningen. Han
bryter sig själf en väg med Beethoven, troligen
Berlioz och kanske förromantikerna som
utgångspunkter och bevarar därigenom sin
själfständighet, om han också till en början icke
är en formens nyskapare. Ville man söka

beröringspunkter med samtida, stannade man
då framförallt vid Tschaikowsky och Grieg,
hvilka äfven representera sidolinjer utan

att sakna universell betydelse för det.

*



Sibelius’ diktarlif kan i afseende å
teknisk ståndpunkt och ämnesval delas i trenne
särskilda perioder, mellan hvilka rätt
bestämda gränser kunna uppdragas. Den
första, den konstnärliga tillblifvelsens,
daningens, splittringens stormtid, sträcker sig
till medlet af 1890-talet. Under detta
skede berör han olika gebit,
subjektiv-själsskildring, det folkliga, mytologiska,
naturmålning, utan att yppa utpräglade
tendenser i den ena eller andra riktningen.
Men formsinnet utvecklas småningom, och
hans från början personliga stil vinner allt
mera pregnans. Den andra begynner med
Kalevalalegenderna Tuonelas svan och
Lemmtkäinen drager hemåt och afslutas
med fö}-sta symfonin. Tekniken med dess
olika förgreningar har nu nått en första
mognad, och konstnären har funnit ett
område, där hans fantasi får näring och bär
rik frukt: det historiskt-mytologiska ger
sin dominerande prägel åt denna tid.
Objektivitet kännetecknar också dess alstring
mera än Sibelius’ öfriga verk. Så ha vi
den tredje, personlighetstiden, där andra
symfonin utgör det starka genombrottet.
Denna kan delas i tvenne mindre skeden:
det, hvarunder komponisten vänder sitt jag
mot den konkreta yttervärlden och
företrädesvis därifrån hämtar sina impulser,
och det, som betecknar personlighetens
isolering inom sig själf, kontemplationens,
den konstnärliga asketismens period, som
inledes med stråkkvartetten V o ces intimæ
och fått sitt hittills starkaste uttryck i fjärde
symfonin. Hvad arten, och hvad medlen
beträffar äger knappast någon af de nämnda
perioderna sin särprägel till åtskillnad från
de öfriga. Sibelius är från början lika
mycket dragen mot det episka som det
lyriska, hans stil, allt efter skildringssättet,
dels homofon dels polyfon, han skattar i
begynnelsen rikligt åt det måleriska, och
han favoriserar icke en musikgenre
framför en annan. Han är genast den
mångfrestande ande han förblifvit.

Emellertid vinner han tidigast teknisk
mognad inom lyriken, det är ur de små
formerna han först skapar sina helgjut-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:54:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1914/0246.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free