- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugutredje årgången. 1914 /
466

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Norge og 1814. Af Fredrik Paasche

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

466

FREDRIK PAASCHE

at vi skulde mötes der foran et stort
minde, og at dette möte med fædrene
krævet ydmyghet av os. Vi var de rike,
fædrene de fattige — ti man maalte med
ytre maal. Men den virkelige tekst for
I7:de mai er jo ikke takk og tilfredshet,
men en alvorlig selvprövelse. 171de mai
spör os, om vi endnu eier de værdier,
som i 1814 gjenskapte os som nation,
den tro, den uegennytte, den strömmende
retfærdighetsfölelse, som fyldte
grundlovens givere. Om vi staar tilbake her,
om vi her er slöve og ligegyldige, vil
telefoner og telegrafer i længden ikke
kunne hjælpe os. Ti endnu er det
sandhet: »Bevar dit hjerte, fremfor alt det
som bevares; livet utgaar jo derfra!»
Fædrene grep 100 aar frem i tiden ved
sit verk paa Eidsvold. Vilde vi ha evnet
det idag? Har vi den kjærlighet til idéen,
det vil si til menneskene, som kræves til et
folks gjenfödelse — i fred eller i krig?

I en lys og lykkelig tid fordres der
meget av den taler, som skal gjöre
dette spörsmaal levende for os. Knut
Hamsun skrev engång om Björnstjerne
Björnson: »Naar han tier, blir her tyst».
Vi har merket det månge gange i de
aar, som er gaat siden hans död og
kanske mest nu i 1914, midt i
taleflom-men. Hadde vi havt Björnson blandt
os, skulde I7:de mai 1914 gaat dypere ned
i vort sind. Fremfor alt skulde en
kjæmpe som Björnson ha löftet norsk
historie langt höiere, end festens talere
nu formaadde at gjöre det. Han vilde
fört os til Eidsvold og til alt, som er
i slegt med Eidsvold, til Stiklestad, hvor
Olav den helliges död fornyet vort land,
til Hafrsfjord, hvor Harald Haarfagre
la rikets grundvold. — Nu blev der talt
om Norges ioo-aarsfest. Det löd mangen
gang, som om vi var et folk fra igaar,
og dog er det en ældgammel histories
ære, som forklarer baade Eidsvold og
Norges blomstring idag.

Betegnende for mangelen paa
historisk fölelse er en begivenhet, som indtraf
— eller rettere ikke indtraf — den 20
mai. Allerede længe i forveien var det
bestemt, at den dag skulde storting,
regjering og kongehus samles i
Trondhjem, til gudstjeneste i domkirken. Man
kom dit, — stod paa hellig grund, den
helligste i Norge. Her er fattigdom og
stængthet beseiret av aandens og viljens
strömmende magt. Her fortæller hver
detalj i verket om et folks alt
overvindende ærgjerrighet, ikke en tom
forfænge-lighet, som nöier sig med at skape
reklameskilter, men trangen til den sande
ære, S:t Christofers ære: at tjene under
den sterkestes, under aandens,
herredömme. Men da statsmagterne stod
under domens hvælv, hvor tre av rikets
biskoper mötte dem, blev reisens maal
ikke nævnt med et ord. Dagens
selv-fölgelige tekst, stundens kunstneriske
motiv — »her! her! i Olav Haraldssons
helligdom» — blev ikke antydet av de
geistlige. De kan ikke ha visst, hvor
de stod. Ordene, som skulde gripe og
samle, hang under vægge og hvælv; men
de blev ikke lösgjort. Stundens idé blev
undertrykt, dens virkelige stemning blev
prædiket ned.

Karakteristisk nok har
jubilæumslitte-raturen, i böker, tidsskrifter og aviser,
sjelden arbeidet sig dypere ned i
historien end til den franske revolutions dage.
Vi har hort meget om indvandrende idéer,
frihet og likhet og folkesuverænitet, som
skal ha gjenreist os som fri nation.
Visselig er denne betragtning overfladisk.
I virkeligheten var det saganatten, som
hadde sænket drömme paa vor jord. Vi
hadde faat öie paa vor gamle historie,
og til dens höide vilde vi op paany.
Frihet og likhet — vi kjendte begreperne
fra för. De levet i gammel norsk
samfundsorden, i gammel norsk lov, som
midt i »dansketidens» utplyndring av

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:54:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1914/0514.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free