- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugufjärde årgången. 1915 /
311

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Kinesiskt måleri. Några intryck. Av Klas Fåhræus

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KINESISKT MÅLERI

311

LANDSKAP MED TRÄD. TUSCH-MÅLNING AV HSIA KUEI, I200-TALET.
Tillhör baron Ivasaki, Tokyo.

•ögon för att rädda sin faders liv, och
som därför i Kinas konst blivit
dyrkad som madonnan i Europas.
Särskilt omhuldade äro också Buddhas
lärjungar och efterföljare, framställda som
eremiter, till motvikt mot vilkas
utmärglade gestalter man allt som oftast möter
barnarövaren Hoteis frodiga sagogestalt.
Liksom hos oss odlas även
historiekonsten och genren, som prov på vilken
senare de åtta skönheterna kunna tjäna,
om de icke snarare böra räknas till den
ävenså flitigt övade porträttkonsten. Men
i det ena som i det andra fallet gäller,
att den sinnliga gestaltningen, som den
kinesiska dräkten ju också synes mera
gjord för att dölja än framhålla, mindre
upptar målaren än de andliga element,
som ur anletsdragen och ögonen renast
utstråla.

Men just denna ensidighet i
uppfattningen av människans väsen gör, att kine-

sen ej sällan lyckas på ett område, där den
europeiska konsten som oftast kommit till
korta. Jag menar i framställningen av
det rent demoniska. — Goethe har
någonstädes uttryckt sin förvåning över,
att den fromma konsten icke använt
ett så förträffligt ämne som Jesu
uppenbarelse för sina av stormen förfärade
lärjungar på Gethsemane sjö. Ett
motsvarande motiv behandlas ännu så sent
som på 1700-talet med mycken styrka
i ovanstående framställning av
Bodid-harma, den rödbemantlade indiske
profeten, som på 500-talet invandrade till
Kina och, renande Buddhismen från en
redan förstelnad bokstavstro, grundade
Zen-sekten.

Enligt sägnen gick han en dag med
ena foten bar (den dithörande skon
återfinnes i bilden ordentligt upphängd över
axeln) på ett vasstrå över den uppsvällda
Jansekiang. Förträffligt är det glidande

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:54:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1915/0349.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free