- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugufemte årgången. 1916 /
205

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fjärde häftet - Ferdinand Hodler. Av Gregor Paulsson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

FERDINAND HODLER

205

R. l’iper & C:o, Munchen

EIGER, MÖN CH OCH JUNGFRAU ÖVER MOLNEN. I908.

estetiska uttyck, vid färgernas elementära
kraft än vid ansiktets fysionomiska
särdrag. Hodler vill ge människan, icke
personen. Mer än annars kommer detta
fram i hans kvinnoporträtt, särskilt i
helfigurerna. Här har varje hänsyn till
modellen försvunnit. Tavlan är en
figurkomposition, icke ett porträtt.

Lika tydligt som i porträtten
framträder reduceringen av detaljernas
självständiga liv till vasaller åt enheten i
landskapsbilderna. De tidigare landskapen,
även sedan Hodler trampat ut barnskorna,
äro egentligen endast sträv naken stil.
Tavlorna äro ännu ganska detaljrika
och kompositionen av underordnad
betydelse. Undantag givas, som i ett
landskap från 1893, motiv à la Hobbemas
Middelharnis-allé, och den omnämnda
»Den utvaldes väg», som ju dock ej kan
kallas landskap i egentlig mening. Ännu
bakgrunden till »Natten», år 1891, är ej
komponerad till full samverkan av figur
och bakgrund. Här och där brytes hel-

heten av en växtgrupp, en sänka i
bergskammen gör ett obehövligt avbrott.
Parallellismens princip har ännu icke
utbildats till full konsekvens. Men i
»Landskap från Thunersjön», »Stockhornkedjan
vid Thunersjön», »Genèvelandskap» m. fl.
ligger Hodlers landskapsstil fullt färdig.
Och de sista årens landskap, »Eiger,
Mönch och Jungfrau över molnen» 1908
t. ex., äro såväl i kompositionen som
utförandet av en nästan benhård dogmatisk
stränghet. Av landskapet synas endast de
tre alpspetsarna, över är den mulna
himmeln, under de tunga dimmorna. — I
allmänhet får man ej lägga för stor vikt vid
Hodlers landskap och porträtt. De äro
divertissement, som han lägger emellan
för att vila ut och få omväxling mellan
de stora arbetena. Små noveller.

II.

Efter »Eurythmien» börjar en nytid
för Hodler. Han får tillfälle att utföra
några monumentala historiemålningar,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:55:21 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1916/0233.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free