- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugusjätte årgången. 1917 /
525

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tionde häftet - De första Luther-bilderna. Av Hjalmar Holmquist

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DE FÖRSTA LUTHER-BILDERNA

525

LUTHER SÅSOM AUGUSTINERMUNK.
KOPPARSTICK AV LUKAS CRANACH. 1520.

mig uttryck för hans väsen . . . Jag
kallar gärna denne Luther en i sanning stor
man»; och så väl den främste
Cranach-kännaren E Flechsig som den nyaste
forskaren på Luther-porträttens område
H. H. Borcherdt finna, att mäster Lucas
förträffligt återgivit ansiktets andliga
uttryck. Mitt omdöme om Cranachs
Lutherbilder har jag i min bok »Martin
Luther» format så: »Vi få en omedelbar
känsla av, att ingen av dessa bilder riktigt
visar oss Luther, sådan han verkligen såg
ut. Cranach var tyvärr ingen mästare
som porträttmålare. När man jämför hans
bilder av Melanchton m. fl. med samma
personers porträtt utförda av Hans Holbein
eller Albrekt Dürer, förstår man, vad vi
förlorat i kännedom om Luther därigenom
att ingen av dessa gudaingivna
konstnärer fick tillfälle att ge oss Luthers por-

LUTHER SÅSOM AUGUSTINERMUNK.
KOPPARSTICK AV CRANACHS SKOLA. I 5 20.

trätt. Alldeles värdelösa äro dock
ingalunda Cranachs Lutherbilder. På dem
alla möta vi det grovt och klumpigt
formade ansiktet, liksom ett råhugget
stenblock, vittnande om att Luther sprungit
direkt ur folkets breda lager. Under de
buskiga ögonbrynen ligger vemodet i
ögonen, som berättar om den inre
skyggheten, den övermänskliga bördan, men
ock om den stilla tron, som intet kunde
rubba. Den breda, starka pannan, den
kraftiga näsan, de vidgade näsborrarna
och den fast slutna munnen ge ett
intryck av väldig djärvhet och viljekraft,
vilket måste ha varit ännu mera i
ögonen fallande hos det levande originalet.
Den stora locken över pannan (sedan
tonsuren försvunnit) ger nästan illusion
av lejonmanen. De sammandragna
an-siktslinjerna låta ana en obändig lidelses

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:55:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1917/0577.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free