- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioförsta årgången. 1922 /
622

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - Den nya tyska regikonsten. Av Carl David Marcus

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Carl David Mar c u s

Oväder. Dekoration av Ernst Stern.
Uppf örd i Stockholm 1920.

återgivande av detta nyromantikens
dramatiska mästerverk.

Även i landsorten utvecklar sig teatern
med hjälp av regikonsten till en
aktningsvärd höjd. I spetsen står då en regissör
som ofta tillika är teaterns direktör och
vid sin sida har en representant för själva
utstyrseln. Berömt är till exempel
»Schau-spielhaus» i Dusseldorf under ledning av
Dumont och Lindemann, vilken teater nu
på grund av bristande understöd från
stadens sida måste nedläggas. I München
försöker »Kammerspiele» hålla jämna steg
med utvecklingen utan att dock alltid lyckas;
för de nuvarande stadsteatrarna arbetar en
målarregissör av hög rang, Leo Pasetti.
Wien spelar däremot under hela perioden
en mera underordnad roll.

Så småningom kommer omslaget. Det
ekonomiska nödläget efter olycksfreden i
Versailles gör sig mest gällande i
rikshuvudstaden, arbetet för filmen tar
skådespelarna allt livligare i anspråk, teatrarna
bli truster, ensemblen faller sönder, de
berömda skådespelarna gastera i mer eller
mindre värdelösa roller vid olika teatrar,
spelplanens nivå sjunker djupt — Reinhardt
slutar sin bana som teaterdirektör och blir

gästspelsregissör. Den ene regissören efter
den andre beger sig till landsorten, där
man ännu arbetar under gynnsammare yttre
förhållanden. Ofta är regissören en
akademiskt bildad man med doktorsgrad, som
redan under sina universitetsstudier satt sig
i förbindelse med en eller annan teater.
Vid Berlins universitet har man försökt att
systematiskt grunda en avdelning för
utbildning i teaterkonstens alla grenar.
* *

*



Det är ett område som här inte nämnts
— operan. Mycket är inte att säga
härom. Ty en genomgripande förändring har
ännu inte ägt rum Slentrianen är för
mäktig, man sjunger så gott man kan och rättar
spelet därefter, man dekorerar scenen i
gammalt operamanér med kulisser och
illusionsstörande scenförändringar i oändlighet.
Vissa nya teatrar, som till exempel operan
i Charlottenburg och Duisburg, arbeta dock
med den nya teknikens landvinningar och
visa prov på mycket vackra scenbilder i
modern stil. Men även festspelen i
München 1921 bjödo i övervägande grad på
fruktansvärt ålderdomliga sceninteriörer,

622

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:58:35 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1922/0678.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free