- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiosjätte årgången. 1927 /
54

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Ellen Key. Några inflytelser på hennes person och verk. Av Gurli Linder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

G tir li Linder

de stridiga elementen har räddat henne från
den för en så våldsam tolerans stora
risken, andlig stillöshet.

Också har Ellen Key, bl. a. genom
oräkneliga citat, själv dragit försorg om att
man ej behöver sväva i okunnighet om vare
sig såningsmannen eller utsädet i hennes
intellekts och hjärtas så fruktbara jord. Men
när man frågat sig vern eller vilka som
utövade ett så starkt personligt inflytande över
Ellen Key, att de kunna anses ha berett
själva jordmånen, har svaret legat mera
otillgängligt.

När Ellen Key 1915—1917 utgav
»Minnen av och om Emil Key», till största delen
efter dennes egna anteckningar och
skrifter, häpnade man över i vilken eminent
grad hon även andligen var sin faders
kött och blod. Genom det mångstämmiga
sorlet i de tre ofta alltför detaljrika
volyminösa delarna ljuda dock klart, med samma
tonfall, samma vibrerande patos för sanning,
rättfärdighet och skönhet, samma stolta
indignation inför misstydningar av rena
avsikter och oegennyttiga syften, två röster,
som bära vittne om samma slags radikala
idealister av etisk-poetisk läggning, Emil
Keys och Ellen Keys, faderns och dotterns
röster. En stor del av denna
överensstämmelse bottnar i gemensamma keyska
släktdrag. I den mycket noggranna
härstamningsexposén berättar t. ex. Emil Key: »Ingen klan
gav mer av sitt bästa blod för friheten än
Mackey» och »De liknade örnar vilka genast
de äro flygfärdiga kunna ta befälet över sig
själva på det värdigaste sätt». Emil Keys
farfar är »mångsidigt begåvad och därför
mångfrestande, hela hans håg ligger åt det
litterära och estetiska hållet». Han
beundrar av hela sin själ Rousseau och Thorild,
och han känner till och med Mary
Wolstonecraft Goodwins »Maria eller missödet
att vara kvinna», »en av frihetsvårens första
svalor». Han gifter sig av kärlek och
uppkallar sin ende son efter den dyrkade
naturevangelistens Emile. Denne son gifter
sig med sin kusin Caroline Fleetwood;
»de bereda varandra en lycka så stor som
man sällan ser den på jorden», och deras
son blir Emil Key.

I hemmet är fadern den dominerande
personligheten, den medelpunkt omkring
vilken det dagliga livet rör sig. Modern
säger sig t. ex. icke kunnat fylla helt mer
än en uppgift: hustruns. Också gav Ellen

Key henne det erkännandet: »Aldrig hade
vi sett och aldrig fingo vi heller se någon
som i detta avseende var fullkomligare än
vår moder.»

Emil Key är en berest och beläst man
och en utmärkt berättare, som familjen kan
sitta och lyssna på i timtal. Hans med
utomordentlig omsorg valda bibliotek blir
barnens egentliga skola. Där läser Ellen
Key, ensam eller tillsammans med familjen,
bl. a. bibeln och psalmboken, alla de
klassiska svenska diktarna och författarna,
Björnson och Ibsen, Oehlenschläger och
Andersen, Chr. Winter, Fredrika Bremer
och Camilla Collett samt Shakespeare,
Walter Scott, Dickens, Milton, Macaulay,
Carlyle, Cooper, George Eliot och tidens
andra engelska romanförfattare, Schiller,
Goethe, Wieland, Lamartine, Victor Hugo,
Mad. de Stael, Fryxells, Geijers och andra
svenska historiska verk, filosofi och
religionshistoria, mytologi, resebeskrivningar. Alla
tidens frågor, alla dagens stora händelser
hemma och ute i världen ventileras i
familjekretsen. Under t. ex. italienska
frihetskriget och det polska upproret genljuder
Sundsholm av Polens nationalsång och
Liemännens marsch. Fadern blåser på alla
sätt eld i den unga glöden; moderns
dyrkan av Garibaldi gör denne till också
barnens hjälte och de röda
garibaldiblu-sarna till deras älsklingsplagg.
Representationsreformen är föremål för ideliga
utläggningar i kretsen av tillresande fränder och
vänner.

Emil Key är, som sedermera dottern,
republikan, skandinav och hyser sympati
för socialismen, som han anser vara kallad
att göra bokslut och novo conto både i
kyrka och ståt, men han ser en kommande
fara för dem i kapitalets och den råa
massans förvärvsbegär och njutningslystnad —
två nya arter av tyranni.

Familjen är under riksdagstiden med
Emil Key i Stockholm, de senaste åren
endast dottern Ellen, och de två växa
tillsammans som aldrig förr. Hon är hans
sekreterare, för dessutom dagbok och
redogör i brev hem för det politiska spelet.
Det väcker hos henne intresse för politik,
men alstrar också en genom livet
bibehållen avsky för partiväsen, nidskriveri och
samvetstubbning. När Emil Key anförtror
dottern Ellen utgivandet i en framtid av
hans Minnen, åberopar han, med full rätt,

54

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Nov 12 15:22:39 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1927/0070.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free