- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiosjunde årgången. 1928 /
47

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Strindbergs egen teater. Av Helge Wahlgren

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Strindbergs egen teater

Då Intima teatern 1907 kom till stånd,
var det trots bristen på kapital.

Att det, som dittills för Strindberg
stannat vid önskningar och planer, nu blev
verklighet, berodde på att han denna
gång hade till sitt förfogande en man
som förenade en utomordentlig energi och
företagsamhet med merkantil fantasi —
August Falck.

Man har framhållit, att redan
namnkombinationen, August och Falck,
huvudpersonen i Röda rummet, varit avgörande
för Strindbergs övertygelse att rätta
mannen var funnen, vilket icke förefaller
allt för otroligt, om man sammanställer
det med andra skrockepisoder ur hans liv
och diktning från denna tid. Redan 1884
förresten, då han modstulen och
räddhå-gad är på väg från Genève för att stå till
svars för anklagelsen »hädelse mot Gud»,
lär han ha tagit det som ett lyckovarsel,
att ångbåten, som skulle föra honom från
Kiel till Köpenhamn, bar namnet Augusta
Victoria.

Alltnog, August Falck blev hans man.
Denne dirigerade säsongen 1906—07 ett
landsortssällskap och hade på repertoaren
upptagit Fröken Julie. Han hyr någon
vecka i december Folkteatern i Stockholm
för att där framföra denna pjäs, då icke
given i Stockholm — en dristighet som
av Strindberg motsågs med misstro.
Företaget lyckades emellertid, och det är
denna händelse som för Falck och
Strindberg tillsammans. Fröken Julie, skriven
1888, som med sitt bekanta förord
kommit att framstå såsom ett slags
modellpjäs för den naturalistiska teatern, den
tidens experimentteater, vilken i sitt
program inneslöt den intima teaterns idé •—
förordet avslutas med: »först och sist en
liten seen och en liten salong» -— Fröken
Julie kom alltså 18 år senare, då
Strindberg och många med honom redan voro
förbi naturalismen, att bli uppslaget till
den första intima teatern ■—- om man så

Manda Björling som fröken
Julie.

vill den första experimentteatern i
Stockholm; att den icke kom att heta
Strindbergsteatern berodde enligt
Strindbergs egen utsago på hans uttryckliga
önskan.

Svårigheterna hopade sig från början.
Först gällde det lokalfrågan. Man tänkte
bygga en liten teater vid Narvavägen i
närheten av Strindbergs dåvarande
bostad, man tänkte på Blancheteatern,
Restaurant National, Folkets hus. Men man
behövde naturligtvis kapital, och det är
kanske rätt förklarligt att folk icke,
åtminstone i spekulationssyfte, skyndade att
lägga ned pengar i ett företag lett av en
okänd landsortsdirektör och med
uteslutande Strindbergsdramatik på
programmet. Falck såg emellertid möjligheter där
inga möjligheter fanns, och utan kapital,
men med en dristighet och förslagenhet,
som helt säkert icke alltid var hänsynsfull,
åvägabragte han, att en teater för
ändamålet inreddes vid Norra Bantorget.

Såsom vanligt togo ombyggnadsarbetena
längre tid än utlovat, vartill kom alla
myndigheters tillfredsställande, och icke i
september, som ämnat var, utan först den

47

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:01:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1928/0063.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free