- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiosjunde årgången. 1928 /
86

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra häftet - Händer och åtbörder. Av Klas Fåhræus

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Klas Fåhræus

Den blinde från Gambazo. Oljemålning av Jusepe de Ribera.

Pradomuseet. Madrid.

klass, som med utvecklad blick för
handens karaktär och fingrarnas linjespel
gjorde sig gällande på detta gebit.

Övergå vi till högrenässansen, så
förbjöd Buonarottis skulpturala princip alla
periferiska åtbörder, som kunde splittra
gestaltens koncentration. Så mycket mera
kommo dessa till sin rätt i det Sixtinska
kapellets takmålningar, där Gud Faders
vidfamnande gester dominera de stora
skapelseakterna, medan Adams
tillblivelse symboliskt skildras genom beröringen
mellan tvenne pekfingrar, varav det ena
gudomligt tänder, det andra ur stoftet
uppfångar livets gnista.

Aledan Michel Angelo i en Miltons stil
eftersträvar det symboliskt allmängiltiga
höjer sig Rafael på sina ställen i
»Tapeterna» med en shakespearisk kraft till det
personligt gudamänskliga. Fullgången är

framställningen av den ända ut i
fingerspetsarna skälvande ingivelsen hos
Paulus, predikande i Rom för en flock
proselyter, över vilkas hjässor en hednisk
kri-garstod vänder honom ryggen. Gripande
är skildringen av den med blindhet slagne
trollkarlen Elymas, som hukande under
straffdomen framskrider med fotblad,
som tyckas häfta vid marken, och
händer, vilkas uppåtbända fingerleder likt
sugtentakler treva i tomrummet.

Bland den katolska reaktionens
mästare är Ribera berömd för de kraftfulla
nävar varmed han utrustar ej mindre
sina filosofer än bödelsdrängar. Han var
i synnerhet specialist på att återgiva det
hornaktiga i naglarna med en
förbluffande verklighetstrohet. Fängslande är hans
porträtt av en blind skulptör, vars
pupiller synas ha vandrat ned i de fingertop-

86

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:01:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1928/0106.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free