- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtiosjunde årgången. 1938 /
463

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - Svensk konstutställning i Paris. Av Karin Bong

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Svensk konstutställning i Paris

Av Karin Bong

g

TESSININS T ITU TE T S lokaler, 4 rue
de Tournon, öppnades fredagen den 13 maj
en utställning av »unga svenska konstnärer i
Paris». Institutets uppgift är att stärka
förbindelserna mellan svensk och fransk konst
och kultur samt att hjälpa konstnärer till
rätta med råd och dåd. Och då utställningar
av fransk konst i Sverige och svensk i Paris
givetvis i hög grad befrämja dessa syften,
vill Institutets grundare och direktör doktor
Gunnar W. Lundberg försöka få till stånd
flera dylika varje år.

Den som nu öppnats är den andra i
ordningen och helt ägnad våra yngsta
Pariskonstnärer. De ungdomliga utställarna få utan
lokalhyra disponera över Tessininstitutets
salonger, som äro inhysta i ett vackert
gammalt 1700-talshötel mitt i centrum för de
sköna konsterna. Vid eventuell försäljning
tages ingen som helst provision och slutligen
har dr Lundberg lånat de flesta ramarna
hos sin specielle rammakare.

Frankrike är ju sedan gammalt svenska
konstnärers andra fosterland och Paris den
stad, dit de resa för att invigas i konstens
mysterier. Det är därför särskilt intressant
att studera denna utställning för att se i vad
mån den nya målargenerationen tagit
intryck av sina franska lärare. Man konstaterar
genast att de stå förunderligt oberoende.
Väl äro motiven franska, men sättet att
uppfatta och måla dem är svenskt.

En av favoriterna är ett för sydsvenskarna
välkänt namn, skåningen Ove Olson. Efter
en uppmärksammad utställning i Malmö i
höstas stannade tyvärr de flesta av hans
tavlor kvar där. Men de fyra dukar han har med
räcka fullkomligt för att säkra honom en
rangplats bland de yngre pariskonstnärerna.
Två av dem såldes redan vernissagedagen,
ett nature morte med fast komposition och
utsökt sensibla färger i gråbrunt och ljus
ockra och ett suggestivt grönt miniatyrland-

skap. Olson verkar mera mogen som konstnär
än sina kamrater, men det kanske delvis beror
på att han redan flera år bott i Frankrike och
hunnit smälta alla nya och ovana intryck,
som för en del av de yngre artisterna ännu så
länge verka mera hindrande än befrämjande.

Detsamma gäller också för skulptören
Gunnar Nilsson. Hans stora terrakottatorso
av ung kvinna (se plansch i detta häfte)
väcker stor beundran för sina mjuka ädla former
och sitt maliciösa leende. En liten barnstudie
i brons är betagande i sin graciösa tafatthet,
ett Fridellhuvud kraftigt och karaktärsfullt
och marmorhuvudet av den unga målarinnan
Siv Holme vackert och känsligt utfört.

I den franska pressen har Siv Holme
fått många vackra lovord för sin konst.
Hennes porträtt av den ungerska författaren
Mikas är målat med fin valöruppfattning
och utsökt karakteristik, det är en intressant
och levande människa som tittar på oss från
duken. Och kvinnan med det giftigt gröna
absintglaset framför sig på bordet och
cigarretten mellan sina långa slappa fingrar i
den genombrutna svarta handsken är ett
under av realistisk fränbet (se plansch).

Lennart Gram, Ture Fabiansson, Erik
Jensen och Sven Grandin ha fått sälja
var sin tavla till Svensk-Franska
konstgalleriet i Stockholm. Alla fyra äro bra målare,
men Grandin utan tvekan den intressantaste.
Hans dukar äro målade med en intensitet i
både färg och form som vittnar om djup och
äkta inlevelse. Yngst i samlingen är Bengt
Orup. Han har bidragit med några bra
landskap, lugna och sobra i färg och komposition.
Skåningen Knut Irwe låter sitt sydsvenska
temperament slå ut i full låga i dunkelt
intensiva kompositioner i gult, blått och rött.

Och så ha vi till slut skulptören
Ahlenius-Björk med ett vackert huvud av en av sina
målarkamrater och Wilhelm Gieseke med
en utmärkt vallpojke och en sittande kvinna.

463

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:06:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1938/0511.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free