- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtiofemte årgången. 1946 /
367

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - Norsk billedvev gjennom 400 år. Av Helen Wright Engelstad

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Norsk billedvev gjennom 400 år

»H er odes’ s gj estebud.» Innvevet årstall 1613.

Øverst frise med de hellige tre konger. Friseformen er en middelaldersk reminisens,
men draktene er renessansens. Utpreget flatestil, kraftige farver og rik detailbehand-

ling.

og skygge med mange sjatteringer, ved
innføring av skråttløpende linjer og ved å
legge horisonten lavt i bildet å skape
illusion om rum og dypde.

Det er helt andre problemer som har
beskjeftiget våre norske bondeveversker.
De bygger sine tepper opp i middelalderens
flatestil. Horisonten rykkes opp i bildets

overkant. Figurene ordnes i rekker. De
bakerste flyttes opp i en rekke ovenfor de
forreste og gjengies i ens målestokk, altså
en helt primitiv form for perspektiv. En
nytter to, høyst tre sjatteringer i hver
farge, og i stedet for modellering fyller en
billedflatene med en rik variasjon av små
geometriske evighetsmønstre. En mørk

367

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:10:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1946/0411.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free