- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtionionde årgången. 1950 /
118

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredje häftet - Gustav Vigelands portrettbyster. Av Johan Fredrik Michelet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Johan Fredrik Michelet

Henrik Ibsen.

perament, av et beveget sinn som en
kunne kalle ekspressivt.

De beste av bystene skapte denne
urkraften av en kunstner da han var i
tredve-årsalderen, og de er på ingen måte laget på
bestilling, men fordi disse menneskene
in-teresserte ham, både som fysiognomier og
som betydelige nasjonale kulturbærere. Og
vi forstår at disse hodene måtte virke
in-spirerende både hvad formen og innholdet
angikk!

For noen höder! Karakterhoder. Det
vilde stökke i de fleste av oss hvis vi
plutselig mötte dem på gatene av idag,
hvorsomhelst innenfor den hvite manns
kul-turområder. For vi er likesom blitt så
glatt-barberte og strömlinjeformet allesammen,
på en måte stöpt i en form. Men hos disse
herrer var det ikke snakk om noe kollektivt
skjema, her var all konfeksjon efter
standardmål bannlyst. Her var variasjon, fra
det indre til det ytre. Det var folk som ikke
alene bar sin hatt som de ville, men hvor
også hår og fremforalt skjegg var med på
å gi tilkjenne på lang avstann, at her kom
en livsanskuelse vandrende.

Det var da også selveste individualismens
tidsålder. Og det var ikke bare de store
eneres, men også de ensommes epoke. Det
var folk som brötes med problemene, sine
egne problemer, så det hörtes lang vei.

Også Vigelands skapende arbeid var en
brytekamp. Han kastet seg over modellene,
og han gav seg ikke för han fikk det taket
som avgjorde kampen. Så stod da bysten
der, litt bustet og upleiet efter basketaket,
men fast og bestemt i det vesentlige. Som
seirende.

Vigelandmuseets konservator, Ragna
Thiis Stäng, forteller interessante trekk om
både billedhuggeren og hans modeller. Fra
henne har jeg også dette citat fra »Verdens
Gang», hvor Gunnar Heiberg skrev
föl-gende: »Han modellerte mig. Han kastede
sine Øine i Ansigtet paa mig og fra mig
bort paa det vaade Ler. Han naglede mig
fast med sit Blik, og naar jeg ikke faldt
sammen hver Gang han saa bort, saa var
det fordi jeg var bange for det næste
Sekund, da jeg igjen skulde have det fæle
Blik midt i Ansigtet. Jeg hverken halvsov
eller klödde over hele Kroppen som
hver-gang ellers naar jeg har staaet Model. Jeg
fölte mig som et stakkels Lig og han som
en hyæne med krum Ryg og aldrig
hvi-lende, alt slugende, alltid umætte Øine».

Typisk er også fortellingen om da selveste
Henrik Ibsen skulde sitte for ham og »litt
konvensjonelt snakket om at han bur de jo
ha vært hos frisören först. »Nei,» sa
Vigeland, mens han gikk rundt den gamle herre
og granskende betraktet ham,» nei, vi tar
de fäste Dele först». Uttrykket slo ned i
Ibsen, som blev sittende og mumie for seg
selv: »De fäste Dele först, de fäste Dele
först.» Det er hva Vigeland har gjort i dette
verk, og hva annet var det trollmannen
Ibsen selv gjorde når han skapte sine
men-neskeskikkelser enn å ta de fäste Dele
först?»

Denne bysten av Henrik Ibsen er som et
uryddig fjell av hvad vi idag vel ville kalle

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Apr 25 20:37:30 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1950/0140.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free