- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtionionde årgången. 1950 /
465

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tionde häftet - Hvordan saa han ud? Det sidste billede af Goethe. Af Carl Roos

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Det sidste b ill e d e af Goethe

Fig. i. Goethe.

Blyant-tegning efter Friedrich Preller.

et ikonografisk problem, fordi tegningen
foreligger i en række replikker og kopier.
Allerede d. i. juli 1832 sendte Preller et brev
med en kopi midt i texten til sin ven Kestner
i Rom. Endnu paa sine gamle dage, i 1860—
70-erne, tegnede han nye. Med en enkelt
undtagelse bærer alle exemplarer Goethes
navn samt foruden kunstnerens signatur
ordene: »nach der natur gez.», eller en enkelt
gang mere præcist: »Nach dernatur gezeichn.
am tage seiner beerdigung». Forpligtelsen
til ikke at publicere tegningen overholdt
Preller saalænge der var grund dertil. Først
1870 lod han billedet fotografere og saaledes
gøre tilgængeligt for en ubegrænset kreds.

Det ikonografiske problem kompliceres,
fordi der cirkulerede andre kopier end
Prel-lers egne, og fordi Prellers tegning til stor
fortrydelse for kunstneren selv og bag hans
ryg allerede blev publiceret 1835. Det var
Goetheenthusiasten, den
temperaments-fulde Bettine Brentano, der da hun hørte

Fig. 2. Goethe.
Blyant-tegning af Friedrich Preller. 1832.

om billedet, bevægede en fælles bekendt til
i smug at tage en kopi. Denne lod hun
ud-føre i staalstik; staalstikket prydede hendes
1835 udsendte »Tagebuch». At hun bagefter
gjorde visit hos Preller og blev sat paa døren,
kunde ikke ændre det skete. Fra 1835 var
Prellers tegning altsaa offentlig tilgængelig
i staalstik.

Problemet kompliceredes imidlertid
yder-ligere, fordi der 1847 overraskende blev
ud-sendt et lithografi, der ligeledes forestillede
Goethe paa dødslejet og paafaldende
min-dede om Prellers tegning. Det var signeret
med et navn, der kunde læses som Meuring,
men ogsaa som noget andet; blot ikke som
noget der gav nogensomhelst orientering.
Det var dateret d. 23. marts 1832. Det bar
altsaa ikke samme dato som Prellers, men
en ældre. Bettines staalstik var uden
datering.

Efter fremkomsten af lithografiet fik det
ikonografiske problem den dobbelte form:

jo—Ord och Bild, 59:e årg.

465

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Apr 25 20:37:30 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1950/0515.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free