- Project Runeberg -  Kunsten i Danmark under Frederik V og Christian VII /
74

(1906) [MARC] [MARC] Author: Theodor Oppermann
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

FEE vere

maa ejheller glemmes, at skønt Handelsbanken har indlagt sig stor For-
tjeneste gennem den Omhu, hvormed den har værnet om Dekoratio-
nerne, have Værelsernes Skønhed selvfølgelig tabt ved deres Omdan-
nelse til Kontorer; og man kan tillige gaa ud fra, at de oprindelige Møbler
i høj Grad have forhøjet den harmoniske Virkning.

Ogsaa de mere monumentale Rum, som det faldt i Harsdorffs Lod at
planlægge, vidne om, at han tilstræbte en saa festlig —. og man fristes
til at sige saa venlig Virkning — som Forholdene kunde tilstede. Baade
ved Frederik den femtes Gravkapel i Roskilde, det Moltkeske ved Ka-
rise Kirke og det Eichstedtske ved Ringe Kirke, er den arkitektoniske
Strenghed forbunden med en lys Festivitas. Tilskuerpladsen i det gamle
kongelige Teater skal have haft lignende gode Egenskaber, og om den
Harsdorføfske og den danske Sal?" paa det store kongelige Bibliotek
gælder det samme.

Motivet til den førstnævnte af disse to Sale er taget fra Frederik den
tredies Bibliotek, hvortil Harsdorffs Sal danner en Art Pendant. Langs
Væggene i det ikke synderlig høje Rum løber en Balkon, baaren af ko-
rinthiske Søjler; Træværket er holdt i en meget lys Perlefarve, med rig
Anvendelse af Forgyldning paa Balustrene, Gesimserne, Kapitælerne,
Søjlerne og Boghylderne. Virkningen er destingueret, og de arkitektoni-
ske Former ere benyttede med en Forstaaelse, Følelse og Elegance,
som langt overgaar Forbilledet. I den danske Sal, som i arkitektonisk
Henseende ikke er saa interessant, er Virkningen gjort en Del rigere
ved mere udstrakt Anvendelse af Forgyldning.

Harsdorff nød utvivlsomt stor Anseelse hos sin Samtid; han var
langt dens mest benyttede Arkitekt. August Hennings roser ham i høje
Toner, og gennem de Betænkninger, som Akademiets Medlemmer af-
gav i Anledning af hans Marmorkirke-Projekt, mærker man, selv om
Anskuelserne ere afvigende, den største Respekt for Mesteren. Selvfølge-
lig havde han ogsaa Modstandere%%; men disse have dog næppe gjort
ham større Skade. Grunden til, at han ikke kom til at udfolde en mere
omfattende Virksomhed, maa søges i rent ydre Forhold. Weinwich
skriver om ham i sit Kunstnerleksikon: »Endskønt han var en pompøs
Bygmester, forefaldt der dog i hans Levetid ingen Pragtbygninger at op-
føre.« Er end den logiske Forbindelse mellem disse Sætninger kun maa-
delig, saa give de dog det tragiske i Situationen. Det er et underligt Spil

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:17:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/otidanmark/0088.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free