Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
— 138 —
gejstrel for Abildgaard som Kolorist og bogstavelig taget søgte at allure
ham hans Teknik, kan der ikke i Carstens Kunst paavises nogen ”aa-
virkning fra denne Side. I øvrigt gik han paa en meget ensidig Maade
sine egne Veje. Noget virkeligt Modelstudium kom han ikke til at dyrke.
Sin kunstneriske Næring søgte han omtrent udelukkende i den gamle
Kunst. I Antiksalen paa Christiansborg blev han en hyppig Gæst. Dens
Afstøbninger syntes ham Aabenbaringer fra den fuldkomne Skønheds
Rige; han anvendte lange Tider paa at indprente sig den belvederiske
Carstens: Fingals Kamp med Loda.
Apollon, den farnesiske Herkules, Laokoons-Gruppen og andre berømte
Værker for derefler hjemme at tegne dem ud af Hovedet. Samtidig søgle
han paa lignende Maade gennem Kobberstik efter Rafaels Loggier at
opnaa Færdighed i maleriske Kompositioner. Han lærte ad disse Veje
at beherske en Art eklektisk, klassisk Fremstillingsform, saa at han i
mindre Tegninger med Frihed kunde give sit Følelses- og Fantasiliv
Udtryk. Carstens Uddannelse blev i øvrigt stærkt hemmet ved hans
Fattigdom. En lille Formue, han havde arvet, var snart fortæret; og
under Størstedelen af sit Ophold i København maatte han ernære sig
som Portrættegner. Paa sin første Italia-Rejse, som han foretog i 1783
for møjsommeligt sammensparede Penge, kom han kun til Milano.
Nøden tvang ham hjemefter. Han havnede i Lybæk, hvor han i fem
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>