Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
— 140 —
ham megen Anerkendelse. Men trods denne Opmuntring udtømtes hans
Kræfter; i 1798 døde han, kun 44 Aar gammel.
Den kongelige Malerisamling i København ejer to af Carstens’ yderst
faatallige Oliebilleder, »Fingals Kamp med Loda« og »Bacchus veder-
kvæger den tørstige Amor«. Det førstnævnte, der er malt 1796, er i flere
Henseender karakteristisk. Kampscenen er et vildt Klippeplateau med
Udsigt over Havet. Maanen er i Færd med at staa op. Fingal demon-
strerer paa en højst effektfuld Maade sit vilde Mod. Lodas Kæmpeaand
svæver frem paa en begsort Sky, hans Øjne ere opspilede, og i løftet
højre Haand holder han sit Spyd. Der er meget Bulder i dette Stykke,
mere end man som Regel træffer i Carstens” altid højstemte Kunst. Fi-
gurerne ere stærkt fortegnede, navnlig er Loda ilde skabt; hans Arme
og Ben ere nærmest deforme, og han mangler omtrent ganske Under-
liv. Lysvirkningen er falsk. Skønt Maanen staar bag i Billedet, belyser
den dog Fingal og Klipperne fra Siden og Loda forfra. Desuden er
Landskabet konstrueret og blottet for virkelig Naturfølelse. Sammen-
ligner man dette Arbejde med Abildgaards Billede af Ossian, saa finder
man her en overlegen teknisk Dygtighed, en koloristisk F inhed, en
Poesi og aandelig Fylde, som omtrent ganske mangler i Carstens’ Værk.
Til Gengæld er Carstens” Fremstilling baaret af en subjektiv Følelse, en
mandig Kraft og en monumental Storhed, som er enestaaende i Samti-
dens Kunst.
Helt at bedømme Carstens” Virksomhed paa Grundlag af dette Bil-
lede vilde ikke være retfærdigt. Det giver et godt Indblik i hans Svag-
heder og i nogle af hans gode Sider. Men om hans rige Fantasi, be-
tydelige Kompositionstalent, fremragende Fortælleevne og hans i mange
Henseender udviklede Smag giver det kun en svag Forestilling. Af disse,
hans meget fremtrædende Evner, faar man det fyldigste Indtryk gennem
hans Kartoner.
Som oftest hentede han sine Motiver til dem fra Iliaden og Ossian.
Han har dog ogsaa behandlet Emner baade fra mere dunkle og fra
mere moderne Forestillingskredse; han har skildret Parcerne, Lysets
Fødsel, Natten med hendes Børn; han har fremstillet Fausts Besøg i
Heksekøkkenet samt Scener fra Dantes Helvede, fra Shakespeares, Jo-
hannes Ewalds og Klopstocks Digtning. En spændende Handling og et
Utal af Figurer udmærke som oftest hans Motiver.
Til Carstens” betydeligste Kompositioner hører ubetinget »Eteokles’
Opbrud til Kamp« og »Homer, som synger for Folket«. Den førstnævnte
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>