Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
— 142 —
Blandt Carstens” mest virkningsfulde Kartoner maa nævnes Mega-
pentes Indskibning i Carons Baad. Billedet slutter sig fast om Sagnet
og ejer i sin Figurrigdom, sin Gruppering og sin Stemning en betydelig
Magt. Dets store Svaghed er, at Carstens, som i saa mange andre af
sine Arbejder, ogsaa her har laant overmaade meget fra Michelangelo,
og at han ikke, hvad der mest kunde berettige en saadan Fremgangs-
maade, har forbedret det laante; han er ikke en Gang tilnærmelsesvis
kommen paa Højde med Forhbillederne.
Og dog var der ægte Kunstnerblod i Carstens. Hans Betydning
Carstens: Megapentes indskibes i Carons Baad.
svækkedes mest af hans bristende Evne til at beherske den mekaniske
Del af sit Fag. Det er betegnende, at.et af hans mest fængslende, men
ikke betydeligste Udkast, Helena hos Trojas Ældste, kun er skizzeret g
man savner derfor ikke en indgaaende Redegørelse. Uden Forbehold
glæder man sig over den Sikkerhed, hvormed Grundtonen i Indholdet
er anslaaet. Det centrale i Kompositionen er Kong Priamos, der sam-
men med Trojas Ældste, de højt bedagede Mænd, sidder langs Mur-
kronen paa den skæiske Port. Kredsens Snæverhed fremhæves ved den
vide Udsigt over den troiske Slette mod de fjerne Bjerge, hvis storlinjede
Konturer tegne sig skarpt mod den klare Luft. I psykologisk Henseende
er Kong Priamos betydeligst. Trods Skildringens Flygtighed føler man,
at han er prøvet i Modgang. Selve den skønne Helena er derimod den
svageste Del af Arbejdet. De underlige Dansefjed, som hun bevæger sig
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>