- Project Runeberg -  Kunsten i Danmark under Frederik V og Christian VII /
145

(1906) [MARC] [MARC] Author: Theodor Oppermann
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 145 —

ste Grad uretfærdigt kun at fastholde dette Synspunkt. Dertil er Car-
stens Indskud i Udviklingen for stort, hans Begejstring for glødende,
hans Uegennyttighed for overbevisende. Og til hans Hæder maa det
siges, at han var blandt de første, ja maaske den første Maler, som helt
frigjorde sig fra Rokokoen; mere end nogen anden af sine Samtidige
søgte han gennem Kunsten kun et Udtryk for sit personlige Følelsesliv.
Han fordrede, at hans Arbejder skulde virke monumentale, men han
afpassede dem ikke efter forud givne arkitektoniske Rammer. Naar
undtages et Par dekorative Billeder, som han udførte i Berlin, synes
han aldrig at have arbejdet i bunden Stil.

Han laante unægtelig i stor Udstrækning sin Form fra Fortidens
Storheder, men som Julius Lange har gjort opmærksom paa, er der
maaske ingen anden, der i den Grad som han har trængt ind i og
forstaaet det store og skønne i Antikken, i Michelangelos og Rafaels
Kunst og derved ledet Beundringen for dem ind i et frugtbart Spor.
Hans Kunst præges næsten altid af en god og sund Smag og blandt
hans Fortjenester maa det ogsaa anføres, at han med større Tydelighed
end nogen anden af sine Samtidige indsaa, at den Kunstner, som vilde
skildre Mennesket i dets ideale Fuldkommenhed, alene i Italien kunde
finde fyldestgørende Vejledning. Og det maa ikke overses, at han doku-
menterede sin Overbevisning ved at blive dernede paa Bekostning af
sin Stilling i Berlin, hvad der for ham betød at byde Næringssorgen til
daglig Gæst. Carstens var altid yderst naiv, men han var tillige baade i
sin Kunst og sit Levned en ualmindelig mandig Karakter.

Det bedste i hans Gerning skyldes hans Varme, Iver og hans rene
Sind. Helt uden Betydning for den Særstilling, han indtog, har det
næppe været, at han kom paa en saa irregulær Maade ind i sin Virken
som Kunstner, at han ingen skoleret Undervisning fik, at han ikke til
at begynde med blev oplært efter de gamle Traditioner. I Kampen
mod forældet Lærdom, indtager den, som ikke har indsuget den gen-
nem sin Opdragelse, en særlig stærk Stilling.

Der kan rettes mange og vægtige Indvendinger mod Carstens Kunst,
et vil ikke glemmes, han satte Livet ind, og han vandt Livet. Hans
Navn har nu en rigere Klang, end da han selv møjsommelig kæmpede
med Nød og Modgang.

10

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:17:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/otidanmark/0159.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free