Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
— 151 —
dium. Noget lignende gælder hans bekendte Billede af Slaget paa Rhe-
den, hvor det øjensynligt har været hans Maal at give et klart Over-
blik over Begivenhederne. Det adskiller sig derfor stærkt fra hans andre
Landskabsbilleder, i hvilke han, ligesom Pauelsen, lagde al Vægten
paa den dekorative Virkning. Hans norske Landskaber, som ogsaa
Fritzsch:; Kurv med Blomster.
han vandt særlig Berømmelse ved, ere meget konventionelle; Luftto-
nerne spille en afgørende Rolle, og paa intet Punkt præges de af en
umiddelbar Følelse for Naturen.
Foruden Pauelsen og Lorentzen kunde der nævnes en temmelig
lang Række Malere — Weinwich omtaler i sin Kunsthistorie over 60
— som arbejdede herhjemme i Slutningen af det 18de Aarhundrede.
Mange af disse vare dog rene Dilettanter, og kun faa hævede sig over
det intetsigende. Til de bedste høre Landskabsmaleren Elias Meyer,
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>