- Project Runeberg -  Våra öfverliggare samt Ett universitet i Sveriges hufvudstad /
365

(1886) [MARC] Author: Oscar Svahn With: Bruno Liljefors
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

HUFVUDSTADSUNIVERSITETETS BETYDELSE. 365

förbindelse med denna en lika egendomlig förmåga hos
författaren att på den inre åskådningens väg ställa sig liksom
ansigte mot ansigte med alstren af sin egen formbildande
fantasi, icke blott personer och handlingar, utan också sådana
kombinationer dem emellan, som kunna åstadkomma
konstnärligt dramatiska verkningar. Saknas nu hos författaren någon
enda af dessa förutsättningar, så är han icke i stånd att
frambringa ett dramatiskt konstverk. Men denna sistnämda
förmåga vinnes i regeln icke utan en grundlig och på
erfarenhetens väg inhemtad insigt om den s. k. dramatiska tekniken,
och denna förutsättning är så vigtig, att utan tvifvel hvarken
Shakspeare eller Moliére blifvit hvad de voro, om de ej varit
skådespelare. Att mången författare utan någon rikare
begåfning eller någon högre bildning, men i besittning af
erfarenhet om teaterteknikens fordringar är i stånd att alstra
framgångsrika routinestycken, är sålunda ett lika vanligt faktum,
som att rikt begåfvade skaldenaturer ohjelpligt misslyckas,
emedan de sakna den dramatiskt-tekniska erfarenheten, och
denna erfarenhet måste i regeln förvärfvas antingen under
utöfningen af skådespelareyrket eller under fleråriga studier från
åskådarebänken. Men dessa studier kunna i regeln ej med
framgång företagas på andra ställen än i städer med stående
teatrar och en utvecklad skådespelarekonst. Undersöka vi
något närmare den dramatiska literatur, vi ega, så torde vi
också komma till den slutsats, att den med få undantag består
antingen af poetiska alster utan dramatiskt värde eller af
routine-alster utan konstvärde. Att det fins skaldenaturer så
uteslutande lyriskt eller episkt anlagda, att de under alla
förhållanden skulle misslyckas på det dramatiska området, är obe^
stridligt. Att sålunda hvarken Atterbom eller Stagnelius,
hvarken Lidner eller kanske icke ens Bellman skulle kunnat
blifva dramaturger i detta ords egentliga bemärkelse, är
möjligt. Men månne icke Tegnér under andra förhållanden skulle
kunnat blifva vår Oehlenschläger eller kanske något vida
mera, då han i snille onekligen var sin danske skaldebroder

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 02:27:19 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/overligg/0383.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free