- Project Runeberg -  Pedagogisk tidskrift / Trettiosjätte årgången. 1900 /
115

(1903-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

115 Tvärine inlägg i frågan om kristendomsundervisningen.

varit nödsakad att till komplettering här och där sticka in
ett eller annat tillägg, hvara! följden blifvit, att barnen få
samma lärostycke i två hufvudsakligen lika men i detalj
något olika redaktioner. Ett par exempel därpå ur clen
mycket stora mängden skall jag här anföra.

Nionde budets förklaring hos Luther lyder:

Hvad är detf

Vi skola frukta och älska Gud, så att vi
icke listigt stå efter vår nästas arf eller hus,
eller under sken af lag och rätt tillegna oss
det; utan vi skola vara honom behjelplige,
att han må sitt behålla och besitta.

Motsvarande stycken i utvecklingen lyda:

67. Hvad förbjuder Gud i nionde budet ?

Gud förbjuder den onda lust, som kan
förleda oss att listigt stå efter vår nästas arf
eller hus eller under sken af lag och rätt
tillegna oss det.

68. Hvad befaller Gud i nionde budet?

Gud befaller, att vi skola vara nöjde med
vår del, gerna unna vår nästa hans goda och
vara honom behjelplige, att han må sitt
behålla och besitta.

Hvarje något litet eftertänksam och erfaren lärare inser
lätt, hvilken förvirring detta vållar för de små. Men roten
därtill ligger, som synes, i den lilla katekesen. Så länge
den skall vara kvar, är denna olägenhet omöjlig att på ett
för undervisningen tillfredsställande sätt afhjälpa.

3. Ett väsentligt fel är, att den lutherska lilla katekesen
framställer den kristna sedeläran såsom innehållet i den mosaiska
lagen, medan Frälsaren sjelf i Matt. 5: 17—48 uttryckligen
förklarar den kristna sedeläran vara icke en förklaring utan
en fullkomning af densamma. Detta, som åstadkommit en
oerhörd villervalla i uppfattningen af förhållandet mellan
mosaismen och kristendomen samt i läran om den kristnes
»frihet från lagen», hvarpå särskildt Apostelen Paulus lägger
så stor vigt, har den stora katekesen icke korrigerat eller

kunnat korrigera utan i stället än vidare »utvecklat» till

befästande och förökande af villervallan. En sammanbiand-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:40:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/pedagtid/1900/0119.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free