- Project Runeberg -  Tidskrift for Philologi og Pædagogik / Tiende aargang /
165

(1860-1873)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Den i Tilvaerelsens Negavitet forfarne og evede Dialektiker
kan nu, gaaende ud fra et hvilket som helst Punkt, vedblive uden
at blive ferdig, om han saa var den absoluteste Dialektiker med
en Faerdighed at overskue Tanketraade som Dase havde den i
at overskue Enere, — men for det Praktiskes Skyld niaa man
stanse paa et vilkaarligt Punkt.

Men videre angaaende Afhandlingen:

Det vilde let lade sig göre staerkere at fremhseve det
Dialektiske i Begrebsudviklingerne, men da den strammende og
lesende Dialektiks gordiske Knuder ikke syntes at passe til
Drikkelagets lettere Tone, blev en mageligere Behandling
fore-trukket, hvori det Dialektiske blot antydedes.

For imidlerlid at göre et skarpere Forseg i det Dialektiske
vaelge vi til en Prove Sandhedens Ide.

Vi spörge da: hvad er det Sande?

For at bestemme en Glosse har man kun Et at göre: at
agte paa dens Anvendelse i Sproget. Det vil nu straks blive
lagltageren klart, at man ikke kan sige: «Delte Bord er sandt,
denne Stol er sand», men vel: «Det er sandt, at denne Stol er,
at den er red, at den slaar der», i hvilke Domme (SEetninger)
der blot indeholdes en simpel Angivelse af, at min Forestilling
paa dette Punkt stemmer med, svarer til Virkeligheden.
Be-grebet Sandhed viser sig her altsaa forst, idet den Fordobling
sker, at det Ydre afspejler sig i det Indre. I en anden
Skik-kelse viser Begrebet sig, naar der ikke tales om Borde og
Stole, overhovedet om Ting, hvori der ingen Modsaetning er
mellem Ydre og Indre, men om saadanne, der seiv er Enheden
af disse to Faklorer, som Tilfaeldet er med Personer. Med
Hen-syn til dem kan jeg udsige: denne Person er sand, eller: han
er falsk. Naar min Fjende viser mig forstilt Venlighed, kan jeg
sige til ham: lad mig heller se din sande Skikkelse. Ligesom
Sandheden i det foregaaende Tilfaelde viste sig i, at det Indre
svarede til det Ydre, saaledes viser den sig her i, at det Ydre
svarer til det Indre. Hvor Dobbeltheden af Indre og Ydre viser
sig, der bliver der ogsaa straks Tale om Sandhed og Usandhed.

Er da Sandhed og Usandhed maaske de to Begreber, der i
den subjektive Sfaere direkte svare til de to Begreber Vaeren
og Ikke-Vaeren i den objektive? nej, ingenlunde. Kommer
Sandheden i og for sig tilsyne i Genstanden? nej. Genstanden er
ikke sand, den er vaerende. Kommer Sandheden i og for sig
tilsyne i min Forestilling (o: blot fordi den er Forestilling,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:09:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/philpaed/10/0177.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free