- Project Runeberg -  Tidskrift for Philologi og Pædagogik / Tiende aargang /
172

(1860-1873)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

maal, der nærmere eller fjærnere vedkom vort Tema. Jeg bragte
f. Kks. det Spörsmaal paa Bane, hvorledes Sagen stillede sig,
nuar Digterens Opgave ikke var dramatisk (saaledes som den
tænktes i det i Dialogen valgte Eksempel), men episk, altsaa:
hvorledes det Sagte blev at modificere, naar Opgaven ikke var
den at skildre Udviklinger i det menneskelige Sjæleliv, men at
fremmane en given Tid med sit ejendommelige Præg. Her
viste sig dog Anvendelsen af vore opstillede Læresaetninger saa
simpel, at jeg ikke videre vil gaa ind paa vor Samtale herom.

Dernæst blev vi enige om, at det for at undgaa
Misfor-staaelse blev nodvendigt at lægge Mærke til, at dette Mellemied,
den videnskabelige Sandhedserkendelse, hvorigennem vor Tanke
nu gentagne Gange liavde bevæget sig frem til den kunstneriske
Sandhedserkendelse, ingenlunde i Forhold til ethvert
Kunstprodukt maatte tænkes at være virkelig tilstede. I overmaade
mange Tilfælde maatte der her ikke tænkes paa udtrykkelig
vid-enskabelig Erkendelse, men paa den blot empiriske Erkendelse
af Virkeligheden, der jo ogsaa ganske er af samme Art og netop
ender i den videnskabelige Erkendelse som i sit Toppunkt;
jvfr. her, hvad der i Dialogen i Eorbigaaende ytredes om det
rudimentäre Videnskabelige.

Ved at blive opmaerksom paa, at man i Forhold til de
andre Kunstarter med Udelukkelse af Poesien, altsaa de bildende
Kunster og Musikken, i Regien netop kun vilde have med denne
Modsætning af den kunslneriske Sandhed til den empiriske
Sandhed at göre, kom vi til nærmere at taie om disse, og jeg
bemaerkede, at jeg hidtil havde næret nogen Tvivl, oin det af A
hin Aften Edviklede ogsaa künde gælde for de andre Kunstarter.
Maaske, mente jeg, vilde nu denne Tvivl lade sig hæve, naar
man var opmærksom paa dette, naar man holdt fast ved, i hvor
vid Udstrækning Begrebet: videnskabelig Erkenden var taget,
og at allsaa: empirisk Sandhed künde substitueres for:
videnskabelig Sandhed.

Dog mente A, at her foruden dette endnu vilde blive Mere at
bemærke. Det gjaldt om at komme paa det Bene med, hvilke de
Op-gaver vare, der vare kommensurable for disse mere begrænsede
Kunstarter. Naar dette var slaaet fast under en Overvejelse af,
hvilke Grænser du de hver enkelt Kunstart til Baadighed staaende
Midier satte den, da vilde det ogsaa give sig af sig selv,
hvorledes det Udviklede nærmere blev at beskaere for hver enkelt
Kunslarts Vedkommende.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:09:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/philpaed/10/0184.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free