- Project Runeberg -  Tidskrift for Philologi og Pædagogik / Niende aargang /
148

(1860-1873)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

viske Sprog, ikke fordi vi liltroe Kirken nogen umiddelbar Magt
til al omskabe Nationalitet n, men fordi de Nyomvendle
optages i de christne Colonisters Menigheder, slutte sig til deres
Samfundsorden, tilegne sig deres Indretninger, Skikke,
Tænke-maade og Sprog, og snart blive eet Kjod og een Aand med
deres ældre. Troesfæller. Det er netop dette, som endnu i vor
Tid foregaaer i Siberien, paa hvis Forhold Duchinski oftere
be-raaber sig, skjondl de, nærmere betragtede, ikke tale for hans
Anskuelse, thi det \iser sig her, at Nomader netop ikke let skifte
Nationalitet, og at det forst er deres Indlemmelse i christne
Menigheder, der ved at gjore dem til Agerdyrkere omskaber
dem til Russere1). Sagtens er det i Rusland saa lidt som i
andre christne Lande gaaet saa hurtigt med Christendommens
Udbredelse, som man ifolge Kildeskrifternes Fortælling, eller
rettere sagt, ifolge deres Tavshed skulde troe. At der
imidlertid i denne Henseende skulde vise sig en specifisk Forskjel
mellem Slavere og Moskoviler, derom har jeg stor Tvivl. Hvad der
blev omvendt 988, har udentvivl været indskrænket til Kije.v og
dens na’rnieste Omegn. Dog have vistnok Vladimirs og
Jaro-slavs Bestræbelser i Syden snart skaffet Christendommen
Fremgang, men ikke saaledes hos Nordslaverne. 1 Novgorod skal
Vladimirs Statholder Dobrynja have gjort store og efter Tidens
Skik voldsomme Anstrengelser, men de synes ikke at have
frugtet storl, siden vi see af Nestors Fortælling, at saa godt
som hele Novgorod endnu mellem 1070 og 1080 var hedensk:
da en Troldmand oplraadte mod Christendommen, sluttede hele
Byen med Undtagelse af Gejstligheden og Fyrstens personlige
Folge sig til ham, og F’yrsten maatte med egen Haand"dræbe
Troldmanden for at dæmpe Oprorel9). Det var paa samme Tid,
som Rostovcerne forjoge to Riskopper og sloge een ihjel.
Vjaticerne bleve forsi christnede omtrent ved Midten af det tolvte
Aarhundrede, hvis det ikke var endnu senere; ogsaa her skal
Christendommens Apostel, Munken Kuksa, have maattet ofTre
sit Liv”). Mellem Nordslaverne og Moskovilerne er altsaa For-

’) 3aniiCKii MiiccionepcKaro oCmecraa, CauKTneTep6ypri> 1866—
68, paa mange Slider; jfr. «Dansk Tidsskrift for Kirke- og
Folkeliv, Literatur og Kunst», Aarg. 1869, II, S. 321; 330.

*) Chronica Nestoris, ed. Miklosich, p. 112 («Nestors russiske
Kro-nike«, S. 132—133).
a) <X>HJiaperi>, HCTopia pyecicoii uepKBii, ’IepuiiroBT. 1862, l,
CTp. 22.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:09:45 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/philpaed/9/0162.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free