58 |
Gustaf Lundberg, en studie af Oscar Levertin. Aktiebol. Ljus. Stockholm 1902. 84 s. 4:o.
Med mästarhand har Oscar Levertin åter tecknat en af våra mest framstående konstnärers lefnadslopp och konstnärliga utveckling. Denna gång är det Gustaf Lundberg, den verldsberömde pastellisten, som vi genom Levertins studie liksom ryckt närmare in på lifvet. Förut var det Roslin och Lafrensen och med dem hela den uppspirande svenska konsten under 1600- och 1700-talen. Vi behöfva ej här framhålla arbetets konsthistoriska värde, ej heller rosa Levertins underhållande och öfvertygande framställningskonst, det är egenskaper som man af gammalt är van att finna i hans verk; vi vilja endast påpeka den
59 |
Bokens utstyrsel är förstklassig och gör förlaget all heder. I synnerhet må framhållas de förträffliga autotypierna efter några af Lundbergs bästa i Sverige och Finland befintliga pasteller. Då dessa ej äro i boken förtecknade, tillåta vi oss att till samlares tjenst härmed lemna en förteckning öfver de personer, hvilkas porträtt intagits i arbetet.
Drottning Lovisa Ulrika (tillh. grefvinnan Ehrensvärd å Tosterup), hertig Carl af Södermanland (å Drottningholms slott), kanslirådet C. R. Berch (i Konstakademien), Gustaf Lundberg (sjelfporträtt i Konstakademien), G. F. Gyllenborg (tillh. hr P. Sinebrychoff, Helsingfors), fru Eva De Geer f. Ekfelt (tillh. frih. G. De Geer), friherre J. J. De Geer (tillh. densamme), grefve Axel F. von Fersen (i Gripsholmssamlingen), öfverint. L. De Geer (tillh. frih. G. De Geer), Sofia Albertina (Drottningholms slott), friherrinnan E. De Geer f. Oxenstierna (tillh. frih. G. De Geer), grefvinnan F. E. Stenbock, f. Horn (tillh. grefve A. Horn), fröken Juliana Henck, senare fru Schröder (i Konstakademien). Härtill kommer en afbildning af ett af L. Pasch d. y. måladt porträtt af Lundberg, hvilket finnes insatt före texten.
Dessa bilder äro alla såväl ur konstnärlig som Personhistorisk synpunkt af högt värde och förläna arbetet ett ökadt intresse, men af icke mindre värde hade det varit, ifall några afbildningar af de i utlandet befintliga, tidigare Lundbergsporträtten kunnat bifogas, ty ehuru synnerligen tilltalande afbildningen af den Schmidtska gravyren, å sid. 6, än må vara, är den dock ej en direkt reproduktion af Lundbergs original.