- Project Runeberg -  Till frågan om Polyteismens uppkomst /
35

(1903) [MARC] Author: Torgny Segerstedt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 35 —

samtidigt, att stammarna nämna sig efter djur, och att
hvarje stam har sin »buto», som i regel utgöres af något
för densamma heligt växt- eller djurslag1. Åtminstone i
ett fall är »buto» identiskt med det djur, hvarefter
stammen är uppkallad. »Buto’s» helighet beror däraf, att
»tindalo», föremålet för melanesiernas dyrkan, som en gång
varit en lefvande människa, efter döden tagit sin bostad
i »buto». Detta ser ut som en kvarlefva af en i upplösning
stadd totemism; särskildt hör ju lika litet en fördelning af
verksamhetsområdena mellan olika »tindalo», så att en
tän-kes härska öfver hafvet, en annan öfver trädgårdsskötsel,
en tredje öfver striden2 o. s. v., till den egentliga
totemismen, som dyrkan af endast framstående individer
såsom »tindalo». Det är just det individuellas framträdande,
som verkar upplösande på totemismen. Från den
synpunkten är Langs häfdande af att med totem bör förstås
uteslutande stamtotem, icke sexuella eller individuella
sådana3, fullt befogad, liksom R. Smith icke heller har
någon plats för dessa i sitt system. Beträffande den större
eller mindre lätthet, hvarmed ett totemföremål låter
omgestalta sig i individuell riktning och därmed utöfver den
egentliga totemismens ram, sker detta naturligtvis lättare
med ett naturföremål än med ett växt- eller djurtotem.

Totemismen är som sådan icke mäktig någon
egentlig utveckling. Den sammanhänger allt för nära med
samfundens gestaltande i stam- och klassbildningar för
att kunna bestå efter dessas försvinnande. Redan
herde-lifvet och ännu mera åkerbrukets uppkomst medför
privategendomens införande och bryter därmed sönder den på
gemensam äganderätt baserade stam- och
grupporganisationen4. Nya sociala och religiösa associationer skapas
på en annan och vidare basis. Med denna radikala
omhvälfning i samfundsförhållanden följer en liknande
förändring i människans ställning gent emot hela tillvaron.

1 O. a. a. 31.

2 Codbington, o. a. a. 132.

3 Modern Mythology, 88.

4 R. Smith, Rel. of Semites, 355.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 17:51:07 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/polyteism/0043.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free