- Project Runeberg -  Till frågan om Polyteismens uppkomst /
79

(1903) [MARC] Author: Torgny Segerstedt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 79 —

tiska faktorer, som föra till polyteism, de smärre
samfundens förening till ett rike.

De babyloniska staterna intogo icke samma oafhängiga
ställning inbördes. De geografiska förhållandena tvungo
dem tillsamman. Landet mellan Eufrat och Tigris är
afsöndradt och sammanhållet genom naturliga gränser. Den
för dess odling nödvändiga regleringen af vattentillgången
tvang till dessa stora, endast genom förenade
ansträngningar möjliga, kanalbyggnader, som voro föremål för alla
stora härskares omsorg, allt från Urukaginas tid1 (omkr.
4500 f. Kr.). Dessa omständigheter bidraga att
sammanhålla de olika delarna af landet. Den politiska enheten
framväxer ändock relativt långsamt. Än har den ena
än den andra staten tillvällat sig öfverhöghet öfver de
andra. Sin afslutning når denna utveckling för
Babyloniens vidkommande, då alla babyloniska stater af
Ham-murabi förenas under Babels supremati. Färdig är denna
utveckling tör hela Mesopotamien först, när Babylonien
och Assyrien förenas under Tiglatpileser I. Då blir Asur
herre öfver alla gudar, sar gim-rat ilani rabute2.

Kretsen af de gudar, som ingå i panteon, är nu sluten.
Den utgöres, som nämndt, af de representanter för
naturmakter och naturfenomen, som haft sin kult centraliserad
uti de städer, som den politiska organisationen
samman-knutit till en enhet. Betydelsen af detta moment är tydlig
däraf, att en och samma naturmakt i panteon kan
företrädas af flera gudagestalter. Så äro ju, som nämndt,
Samas, Nergal, Ninib och Marduk samtliga solgudar. Ett
exempel på, huru gudakretsen modifieras genom den
politiska utvecklingen, erbjuder en jämförelse mellan dess
utseende på härskarna af Lagas’ tid och på konungarna
af Assurs. De främste gudarna voro för Lagas’ härskare
de, som på något sätt voro knutna till deras stad, såsom
Ningirsu, Nindara, Galalim, Ningiszida, Nina, Bau och
»Sirpurlas moder» Gatumdug3. Af dessa har egentligen
endast Ningirsu någon större betydelse i den senare reli-

1 Radau, Early Bab. History, 48.

2 IV R. XXVII, I.

3 Price, Le panthéon de Goudéa R. H. R., XLIII, 298.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 17:51:07 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/polyteism/0087.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free