- Project Runeberg -  Till frågan om Polyteismens uppkomst /
119

(1903) [MARC] Author: Torgny Segerstedt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 119 —

bönhörelsens gudaväsen ’l Is-me ka-ra-bu och *’
Si-tam-me-ka-ra-bul. Af samma ord samu, höra, är äfven namnet
på Nebos gemål, Tasmetum, bildadt. Till denna klass af
gudomsväsen bör kanske äfven «Alalti räknas. Namnet
öfversättes af Tallqvist med jublets gud2.

Af de anförda exemplen torde framgå, att specialgudar
förefunnits i den babylonisk-assyriska religionen. De ha
delvis en annan prägel än de grekiska. Olikheten är lika
stor på detta område, som den är mellan grekisk och
semitisk religion i allmänhet. Det är ju själfklart, att en
så djupgående åtskillnad i det religiösa uppfattningssättet
som den, hvilken här föreligger, måste spåras äfven på
ifrågavarande område. Icke desto mindre är denna religiösa
begreppsbildning likartad hos båda folken. Det är,
intellektuellt och religiöst sedt, samma sätt att tänka och förnimma,
om än det religiösa förhållande, hvarpå detta tänkesätt
kommer till användning, fattas olika i de olika religionerna.

Useners uppfattning, att specialgudarna koncentrera
sig kring de personliga gudarna, tyckes äfven bestyrkas
genom en undersökning af den assyriska religionen. De
store gudarna voro här som hos grekerna utrustade med en
massa epitet, som buro prägel af att egentligen hafva utgjort
namn på specialgudar. Denna utveckling försiggick på så
sätt, att de olika lifsområdenas representanter samlade sig
kring det gudaväsen, som till sin betydelse var dem mest
besläktadt. Till Ea, vishetens och konstfärdighetens gud,
slöto sig de gudar, som härskade öfver olika yrken. Kring
Ramman samlade sig representanterna för de skilda slagen
af storm och oväder. Nergals epiteter syftade på olika
former af död och förstörelse. Kring Ninib fylkade sig
styrkans och stridens andemakter. I allt detta synes
utvecklingen gå efter de lagar, hvilka Usener angifvit
såsom bestämmande densamma i den grekiska religionen.

Men när fråga blir om hvarför den ena guden fått
plats i panteon framför den andra, visar sig den orsak,

1 III R. LXVI, col. 5, 2, 6.

2 Die assyr. Beschw. Maqlu, VI, 46; VIII 78; sid. 144.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 17:51:07 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/polyteism/0127.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free