- Project Runeberg -  Till frågan om Polyteismens uppkomst /
121

(1903) [MARC] Author: Torgny Segerstedt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 121 —

benägenhet att öfverallt se andeväsen är gifvetvis riktig;
den är i full öfverensstämmelse med animismen. Men
häraf följer icke, att det någonsin har funnits ett religiöst
stadium, där alla gudarnes karaktär var den af
specialgudar och deras antal obegränsadt. Usener har här
förbisett, hvad Robertson-Smith framhåller, nämligen att
endast de andeväsen kunna betecknas såsom gudar, hvilka
äro föremål för religiös dyrkan. Denna är ägnad att
inskränka gudaväsendenas antal och att förändra deras
karaktär i riktning af att utvidga deras verksamhetsområde. Det
är i hvarje fall klart, att den offentliga kulten är en faktor,
som man icke får lämna ur räkningen.

Vi ha redan framhållit, att hvad som afgjorde,
huruvida en gud fick plats i panteon eller icke, var det ställes
betydelse, där han hade sin kult centraliserad. Den gud,
som dyrkades på en i kulturellt eller politiskt afseende
viktig plats, försvann helt säkert icke ur religionen, äfven
om ett i språkligt hänseende mer omfattande gudanamn
utbildades. Å andra sidan låg det nära till hands, att en
dylik guds namn öfvergick till den benämning, hvarunder
hela släktet inbegreps. Det är icke tänkbart, att den gud,
kring hvars dyrkan en hel trakt samlat sig, har kunnat
bibehålla sin karaktär af specialgud i egentlig mening.
Man får åtminstone då betydligt vidga innebörden af detta
ord. Inbegripas därunder alla naturföremål och
naturfenomens gudar, så kan det visserligen sägas, att en trakt
kan samla sin dyrkan kring ett gudaväsen af denna art.
Men vi ha här att komma ihåg, att den omständigheten,
att människorna tänkte sig allting i analogi med sig
själfva, har gjort, att guden och det yttre föremålet aldrig
fullständigt sammanfallit med hvarandra.

Vi kunna emellertid inom specialgudarnes klass
särskilja natur- och funktionsgudar. Under den senare
benämningen förstås då de olika mänskliga funktionernas,
tillståndens och handlingarnes representanter. Gränsen
mellan de båda slagen af gudar blir naturligtvis ganska
flytande. Såvidt man ännu kan spåra de gudars
ursprungliga karaktär, som fått plats i de respektive panteon, synas

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:27:40 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/polyteism/0129.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free