- Project Runeberg -  Forelæsninger over practisk Theologie, i kort sammendrag /
114

(1856) [MARC] [MARC] Author: Andreas Grimelund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

114
29de September og Allehelgensdag. l’eßl,lln emninm
Bl,uelnl-nln dell l ste November.
§ 143. Menighedsaarets Foreteelse i kirkelige Hand
linger. Den gamle Kirke knyttede flere af sine hellige Hand
linger til visse Tider i Kirkeaaret, navnlig (fornden Kommuuio
ueu som Deel af Sondagsgndstjenesten) Daaben, Konfirma
tionen og Presteordinationen. Daaben bavde tidlig 3
faste Tider. Den fornemste var (med Henblik til Nom. 6, 3. 4
og 1 Kor. 15, 29) „deu store eller hellige Sabbath" i
Paasteu, mellem Herrens Dods- og Opstandelsesdag. Herpaa
forberedtes Katechnmenerne som enmpelente? paa en seregen
Maade fra 3die Sondag i Faste, 1) ved tre Scrntinier, of
fentlige Prover, som forkyndtcs Menigheden den foregaaende Son
dag, og af hvilke den mellemste, efter Midfaste, var den hoiti
deligstc, da Katechnmenerne forste Gang modtog Trosbekjen
delsen (muudtlig) og Herrens Bon; 2) ved Erorcismen,
som forbaudtes med Scrutinierne; 3) ved deu gjeutague Med
delelse af Trosbekjendelsen og folgende Hovedbadning paa
Palmesondag (deraf clemimell e^ilizielenlinil, el eapilolnvii).
Hentydning til denne Forberedelses Forbindelse med Fastetiden
findes i denne Tids Perikoper, navnlig 3die Sondags Evange
linm og Epistel og Midfastes Epistel. I selve Daabstimcn
(Herrens Dodstime) Kl. 3) lestes ogsaa Bibelstykker, som havde
Hensyn til Baptizanderne, lnedens Lys antendtes paa Alteret
som Symbol paa Aandens hoiere Lys. Derpaa sang man den
42de Ps. og Baptizanderne salvedes paa Hovedet. Efter Daaben
bar de som veocpuno!. hvide Kleder (Aab. 7, 9) i hele Paaste
ugeu (lielilloinllB in n!l,i8).
foregik deres Konsirmation nnder Haandspaaleggelse og Sal
velse som Symbol paa den hoiere Salvelse af den Helligaand,
hvormed Daaben besegledes (Act. 8, 17). Baptizanderne blevc
da hoitidelig frcmstillede for og indforte i Kommnnionmenighc
den, astagde derpaa de hvide Kleder og kommnnicerede neste Dag
lloininien poBt l>ldll8). Andre Daabs- og Konsirmationstider
var Pintseaften og dens Octave, og Epifthanias-Aften og
dens Octave (Aandsudgydelsens og Jesu Daabs Fester).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:32:21 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/practtheol/0122.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free