- Project Runeberg -  Platon : populära föredrag /
120

(1905) [MARC] Author: Pontus Wikner
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - IV

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Dessa egenskaper hafva de s&ledes icke heller kunnat &t
tanken öfverlämna.

Hvarför Platon s&lunda för ingen del kan förm&s att
utur varseblifningen och meningen härleda vetandet, det
bör genom det nu anförda vara klart. Att taga fram det
mindre ur det större, det m& kunna låta sig göra, men
att taga fram det större ur det mindre, det är omöjligt.
Men på samma gång kunna vi äfven förstå, att han kan
erkänna ett visst samband mellan varseblifningen och
meningen å ena sidan samt vetandet å den andra. Detta
samband är erkändt, i och med detsamma han ställt hela
sin argumentation på ett sådant sätt, att han för
varseblifningen och meningen låtit de orimliga konsekvenserna
framgå just utur varseblifningens och meningens anspråk
på att blott genom sig själfva gifva subjektet en hållbar,
fast, viss och nödvändig1 insikt, d. v. s. ur deras anspråk
på att vara icke allenast kunskapsyttringar, utan själfva
kunskapen i sin fullkomlighet. De äro blott genom sig
själfva ingen kunskap, men det hindrar icke, att de kunna
vara det under förutsättning, att det finnes en annan och
bättre. Vi må anse, att Platon erkänt detta. Han har
varit tvungen att erkänna det, ty han har ej velat neka
erfarenhetens vittnesbörd; och erfarenheten säger oss, att
intet vetande i erfarenheten ingår, utan att sensationer
eller varseblifningar, allmänföreställningar eller meningar
gått förut. Barnet har många sensationer, innan det får
en mening, och många meningar, innan det får en klar
tanke. Det sköna i världen möter mig brutet i många
skiftningar af mörker och ljus, af begränsning och gestalt,
af rörelse och hvila, det fixeras af mig i många bilder af
mer eller mindre fullkomliga former, innan jag förmår att
för min tanke framkalla det, som jag nämner det sköna
själft. Vetandet kommer sålunda, enligt erfarenhetens

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:44:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/pwplaton/0122.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free