- Project Runeberg -  Qvinnan bland skilda folk /
301

(1881) [MARC] Author: Amand von Schweiger-Lerchenfeld Translator: Axel Gabriel Engberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

N ORD AMERIKA.

301

anfall. Shakers försäkra, att hvarje stor väckelse af andligt slag, som
genomgått landet sedan sekten för ett århundrade sedan stiftades, haft
till följd uppkomsten af en ny församling på grundvalen af mor Annas
läror. De aderton nuvarande församlingarna motsvara på det nogaste
lika många sådana väckelser.

En annan sekt, som likaledes förtjenar vår uppmärksamhet, utgöres
af de vid Oneida-bäcken boende så kallade bibelkommunisterna, det
enda samfund inom Förenta Staterna, som på ett omfattande sätt
till-lämpar socialismens ledande ideer. I "bibelmenniskornas" ögon är
äktenskapet bedrägeri och egendommen stöld; de hafva lösslitit sig från
republiken och på egendoms- och qvinnogemensamhetens grund bildat
ett religiöst samhälle. Deras store profet, som sålunda efter sitt eget
hufvud förbättrat verlden, heter fader Noyes. Enligt hans åsigt, hafva
alla stora amerikanska socialister gjort sig skyldiga till det felet att
glömma förverkliga hvad de lärt. Noyes sätter derför framom sina båda
hufvuddogmer rörande "broderskap mellan män och qvinnor" samt
"gemensamhet i arbetet och dess frukter" tvänne andra grundvilkor: friden
med Gud och räddningen från synden.

En annan bibelkommunisternas hufvudlära är den om "sympatien",
som förbättrar individens vilja och "försonar naturen med lydnaden^
friheten med ljuset". Den enda möjliga utväg att lefva lycklig inom
detta samfund består således deri, att man handlar så, som den
allmänna meningen finner angenämast vara. Man antager, att familjen
alltid är bättre än den enskilde.

Dixon, som lemnat oss särdeles värderika meddelanden från sin
vistelse bland bibelkommunisterna, säger om dem: "Den verkliga kärnan
af deras lära om familjen är ett könens förhållande till hvarandra, som
af dem kallas ’det sammansatta äktenskapet’. Egendomsgemensamhet*
säga de, innefattar äfven qvinnogemensamhet. Enligt Noyes’ påstående
skall den begå ett misstag, som säger antingen, att man blott en enda
gång i sitt lif kan älska eller att man ej kan älska flera föremål
samtidigt. Tvärt om: en blick på det menskliga hjertats hemliga historia
skall visa, att det ganska väl förmår både att älska flera särskilda
gånger och flera af det motsatta könet på en gång. Sådan är
nämnligen naturens lag. Af denna orsak är nu medlemmarnas af en med
alla och alla med en sammansatta äktenskap det mest påfallande draget
i samfundets organisation: en ritus, som förvandlar det hela till en enda
familjekrets. Hvarje man blir hvarje qvinnas broder och make, hvarje
qvinna hvarje mans syster och äkta maka." Dixon bestyrker, som sig
bör, förekomsten af dessa hårresande förhållanden genom meddelande

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 12:57:44 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/qvinfolk/0305.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free