- Project Runeberg -  Qvinnan bland skilda folk /
448

(1881) [MARC] Author: Amand von Schweiger-Lerchenfeld Translator: Axel Gabriel Engberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

448

DB ROMANSKA QVINNORNA. r 448

alltid förvånat mig", säger han, "att qvinnor, som hunnit tretio års
ålder eller haft kopporna, icke kasta sig från första bästa torn." Vid
ett annat tillfälle gör han den anmärkningen, att, "för qvinnan äro
de romaner, hon sjelf 7gör?, intressantare än de, hon läser". — För att
sätta kronan på det hela, lemna vi sista ordet åt Victor Hugo; det har
följande lydelse: "O, höjd af försynens vishet! Den gifver hvar och en
sin leksak: dockan åt barnet, barnet åt mannen, mannen åt qvinnan
och qvinnan åt—djefvulen!"...

Fullkomligt i den riktning, som angifvits genom flera yttranden af
betydande franska författare, är den undervisningsreform, för hvilken
nu arbetas i Frankrike och som skall — genom qvinliga gymnasier —■
åstadkomma en fullständig omgestaltning af det samhälle, i hvilket
qvinnan är den styrande. Man börjar i Frankrike betrakta frågan om
qvinnoundervisningen såsom en social-politisk angelägenhet af högsta
vigt och en för de liberala institutionernas bestånd afgörande lifsfråga;
också är afsigten med förevarande reform temligen påtaglig. Hitintills
har vården om flickorna, från deras tionde år, öfvertagits af klosterskolan,
och från denna återkomma de till sina familjer såsom förposter för den
stridande kyrkan. De hedervärda lagstiftarna hafva till följd deraf sina
värsta motståndare inom sina egna hem — i en makas eller dotters
gestalt — och kunna de än ej i alla afseenden undandraga sig deras
inflytande, så vilja de åtminstone befria kommande slägten från liknande
olägenheter.

Mycket af intresse har redan förekommit under förhandlingarna om
denna fråga. Så har reformens upphofsman, Camille Sée, betecknat
det hittills rådande familjelifvet såsom rent af bedröfligt. (!) Äktenskapet,
sade han, börjar med en moralisk och intellektuell skilsmessa de unga
makarna emellan. Modern inplantar hos barnet sina egna fördommar
och bibringar det en litterär föda, som förfäar det; det är härigenom
hon gör clet i grund främmande för faderns ideer. Familjens enhet
måste återställas, hustrun lefva i en äfven andlig gemenskap med mannen,
och detta kan först blifva en verklighet, då staten tagit hennes
uppfostran om händer. Frankrikes hela framtid innehålles i denna lag, ty
en nations öden bero af dess qvinnor . . .

Skilnaden mellan det nya systemet och en uppfostran, såsom den
här förut öfliga inom pensionnaten, faller af sig sjelf i ögonen. Här
åsyftas en regelbunden undervisning i de humanistiska och reala facken,
sådan den meddelas i mellanskolorna för gossar, och man utgår
särskildt från deri synpunkt, att båda könen böra ställas i jämnbredd med
hvarandra. Vid sidan af den behöriga hänsynen till lärjungarnas da-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:46:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/qvinfolk/0452.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free